Abandonament escolar

Catalunya, la comunitat que més ha reduït l'abandonament escolar prematur

El percentatge català se situa en mínims històrics, però continua per sobre de la mitjana espanyola i europea

Un institut de Catalunya, en una imatge d'arxiu
29/01/2024
2 min

BarcelonaBones notícies –relatives– pel que fa a l'abandonament escolar prematur (AEP) a Catalunya. Segons les dades de l'enquesta de població activa fetes públiques aquest dilluns, durant el 2023 el percentatge d'alumnes que havien deixat els estudis després de l'ESO va ser del 14%, una proporció que suposa una caiguda de gairebé tres punts en només un any. Ara bé, i tot i que aquesta davallada implica que entre el 2022 i el 2023 Catalunya ha estat la comunitat que més ha reduït el percentatge d'alumnes que deixen d'estudiar en acabar la secundària, les dades d'abandonament escolar als centres continuen sent demolidores: la mitjana catalana està per sobre de l'espanyola (13,6%) i de l'europea (9,6%).

Catalunya ha deixat d'estar al podi de les comunitats amb pitjors dades d'abandonament escolar, que ara ocupen Ceuta, les Balears i Múrcia, totes amb més d'un 19% d'abandonament, però els resultats catalans són molt més preocupants que els de Navarra (6,3%), el País Basc (6,4%) i Cantàbria (7,4%). Aquestes tres comunitats tenen la proporció més baixa de joves que no continuen estudiant després de la secundària.

Percentatge d'abandonament escolar prematur

De fet, Catalunya és la novena comunitat autònoma amb més abandonament escolar prematur i té una situació considerablement pitjor que Galícia, Castella i Lleó i la Rioja, totes amb percentatges per sota del 10%. En canvi, la situació al sistema educatiu català és similar a la del País Valencià (14,3%), les Canàries (15,1%) i, tot i que força més lluny, Madrid (12,6%).

Pel que fa a la distinció entre nois i noies, les dades desgranades per la Fundació Bofill indiquen com en l'últim any també s'han reduït les diferències de gènere pel que fa a l'abandonament escolar. Mentre que el 2022 la diferència en aquest àmbit era de més de 5 punts, amb un 19,5% d'abandonament entre els nois i un 14,2% entre les noies, l'any passat la diferència es va reduir fins als gairebé tres punts amb un 15,8% d'abandonament masculí i un 12% femení.

Poques "mesures substancials"

Fonts del departament d'Educació veuen positiva la reducció de la taxa d'abandonament i l'atribueixen a un augment del prestigi de la formació professional, a la flexibilitat de trajectòries al final de l'ESO que permeten els nous currículums i als resultats en la lluita contra la segregació escolar.

Des de la Fundació Bofill alerten que, tot i haver reduït notablement les xifres d’abandonament escolar prematur en les darreres dècades d’un 32,9% l’any 2008 a un 14% l’any passat, Catalunya continua entre els països amb més joves poc qualificats i sense estudis postobligatoris. També critiquen que en aquesta legislatura "no s’han pres mesures substancials" per lluitar contra l'abandonament escolar i que la reducció es deu, en bona part, a la situació de crisi econòmica que ha empès molts joves a continuar estudiant per la falta de llocs de treball.

stats