Caos en el nomenament de les especialistes d'educació infantil
Centenars d'aspirants denuncien la "improvisació" d'Educació a l'hora de fer les adjudicacions
BarcelonaA les imatges es veuen centenars de dones esperant per entrar a la facultat de Dret de la Universitat de Barcelona, on han estat convocades perquè se'ls adjudiqués una plaça de tècnica especialista d'educació infantil (TEEI), un col·lectiu eminentment femení. Les afectades denuncien el "caos", el "menyspreu" i la "improvisació" del departament d'Educació, que les ha citat amb menys de 24 hores d'antelació i quan falta menys d'una setmana per començar l'escola.
Un cop a dins, calor, aglomeracions, una llarga espera, i fins i tot dones amb bebès esperant durant hores per tenir un lloc de treball. En total, i comptant també les que s'han presentat a les seus dels serveis territorials d'Educació, unes 3.000 persones han optat a un nomenament per a algunes de les 400 places vacants que hi ha, segons fonts del departament d'Educació, i per a les 583 places del programa extraordinari de tres anys del personal d'atenció educativa (PAE), que s'engegarà aquest curs, i que preveu incorporar 340 tècnics d'integració social (TIS), 84 educadors socials i 98 TEEI.
"Les persones que han vingut sabien que potser no tindrien una plaça, tot i que porten 14 o 15 anys treballant", denuncia a l'ARA Iolanda Estrada, delegada de personal laboral d'atenció educativa de la UGT. A Tarragona, Lleida i Girona han sortit poques places, cosa que ha provocat que hi hagi moltes dones que s'hagin quedat sense lloc. "Ara els donaran vacants o bé una substitució", afegeix Estrada.
"Improvisació del departament"
Segons la Plataforma de Tècniques d'Educació Infantil, tot plegat "forma part de la improvisació del departament". "Fan les coses a última hora, i surten tard i malament", assegura Olga Gonzàlez, una de les portaveus del col·lectiu. Amb planificació, explica, la conselleria hauria pogut tenir la borsa actualitzada i cridar qui realment tenia opcions d'entrar. "Però ens han cridat a tots, independentment de la nostra situació laboral", denuncia. En aquest sentit, les afectades critiquen que la conselleria les avisés amb poc temps, la falta d'agilitat de tot el procés, que les borses de treball "no estiguin actualitzades" i que les aspirants no coneguin "realment" quines són les seves possibilitats d'accedir a una plaça.
Diferents sindicats també han denunciat la "indignació" per la "lentitud i desorganització" de la conselleria. "Deplorem que es posi el col·lectiu en aquesta situació de nervis i indefensió. És una mala manera de començar el curs", apunten des de la Intersindical, que afirmen també que és "inacceptable" que el departament no tingui un programa informàtic per gestionar digitalment aquests nomenaments.
Fonts del departament d'Educació han admès que el procés és "millorable" i que s'aplicaran canvis, com per exemple, hi haurà més aules d'espera, es farà una pausa a mig matí i per dinar... Segons la versió del departament, l'última setmana de juliol es va anunciar a la web d'Educació que aquests nomenaments es farien l'última setmana d'agost i que la concreció dels llocs a proveir es faria la setmana del 22 d'agost, amb la publicació de les llistes, les dates, les hores i el nombre de persones convocades. "La crida de les persones convocades sempre és un nombre superior a les places que s'oferten, atès que a priori es desconeix de la voluntat de les persones que estan actualment treballant, i que tenen disposició de canviar i millorar l’oferta de treball vigent", han afirmat.
La figura de les TEEI, titulades amb un grau de formació professional, es va crear el curs 2004-2005 per donar suport a les aules de P3 davant del boom migratori i de natalitat que hi havia –donen suport a les mestres, ajuden a preparar els materials, reforcen la cura i l'autonomia dels infants i els acompanyen en hàbits com la higiene personal– i, tot i que el Govern es va comprometre a convocar oposicions en un termini de tres anys, n'han hagut de passar 15.
El departament va oferir 756 places, una xifra que les implicades diuen que està molt per sota de les necessitats reals: es calcula que hi ha unes 1.000 tècniques d'infantil, i la Plataforma d'Interines TEEI calcula que se'n necessiten 1.800, almenys una per cada aula de P3.