Els alumnes de 4rt d'ESO tenen el pitjor nivell de matemàtiques dels últims deu anys
Educació atribueix la baixada en tots els resultats de les proves de competència bàsica a la pandèmia
BarcelonaEl nivell dels alumnes de quart d'ESO en matemàtiques és preocupant: un de cada cinc estudiants (23%) surt de l'institut sense haver adquirit els coneixements bàsics, la pitjor puntuació de l'última dècada. Segons l'avaluació anual que fa el Consell Superior d’Avaluació de la Generalitat en l'última etapa educativa obligatòria, que es mesura en una escala de 0 a 100 punts, la mitjana d'assoliment de competències en aquesta ciència se situa en els 61 punts, lluny del llindar desitjable (70 punts) per a la conselleria d'Educació. Les matemàtiques continuen sent l'assignatura més difícil de superar, com assenyalen les proves que es fan des de fa onze anys. Però tot i que sempre hi ha hagut un nombre important d'alumnes que no aconsegueixen aprendre els continguts bàsics o estan en la franja d'un coneixement "baix", mai s'havia registrat un valor tan allunyat de les orientacions internacionals, que fixen que el percentatge d'alumnes que no assoleixen els continguts essencials no hauria de superar el 15%.
Fonts del departament d'Educació atribueixen aquest empitjorament dels resultats en matemàtiques a la pandèmia. En concret, assenyalen que s'arrosseguen els efectes del tancament dels centres educatius el 2020 i les condicions en què s'han fet les classes, que han intensificat desigualtats entre alumnes com la bretxa de gènere. Però aquesta tendència a la baixa es reprodueix a totes les competències. De fet, i segons l'informe avançat per La Vanguardia i consultat per l'ARA, només les llengües catalana i castellana obtenen la mitjana desitjable de 70 punts (74 i 75, respectivament). Tot i això, en català, la puntuació mitjana ha caigut 2,4 punts respecte al curs anterior, i en castellà 2,8 punts.
"En ambdues competències, la majoria dels alumnes aconsegueixen valors més alts que la puntuació mitjana i són molts menys els alumnes que assoleixen resultats baixos", apunta l'informe, que afegeix que això demostra que "el sistema educatiu català proporciona un bon coneixement de les dues llengües oficials, equiparables entre elles". L'ortografia és l'àmbit que presenta pitjors indicadors: els alumnes fan una mitjana de 6,8 faltes en català i 5,7 en castellà. Amb tot, i per la banda positiva, un terç dels estudiants en fan menys de tres.
Cau l'anglès
El nivell d'anglès també ha caigut per primer cop en sis anys per sota del llindar desitjable i se situa en 68 punts. L'any passat la puntuació general ascendia fins als 74 punts, al nivell de la resta de llengües. Però, a més, en la llengua anglesa hi ha un altre problema afegit i que evidencia l'avaluació d'enguany: la polarització per classe social. Un 19% dels adolescents no arriben a assolir el nivell més bàsic d'anglès, especialment en l'expressió escrita, mentre que un 20% tenen uns resultats excel·lents.
Pel que fa a l'àrea de ciència i tecnologia, el descens de puntuació és només de 0,2 punts, però el nivell d'assoliment és un dels més baixos i només el 63% surten de l'institut amb el mínim coneixement exigible. "Hi ha matèries en què és imprescindible tenir models per aprendre, com les llengües o les matemàtiques. Per aquesta raó treballarem en l’anàlisi de les dades dels centres educatius, juntament amb la inspecció, per donar la resposta adequada a cada escola", afirmen fonts de la conselleria.
Aquesta prova de tarannà orientatiu es va fer a més de 76.000 alumnes catalans de quart d'ESO els dies 2 i 3 de març per comprovar el grau d’assoliment dels coneixements i les competències bàsiques en acabar l’educació obligatòria. És una prova anual feta pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu que es dirigeix a tot l'alumnat d'aquest curs, si bé prop d'un 7% dels estudiants estan exempts de fer-les perquè tenen necessitats educatives especials o són d’incorporació recent al sistema educatiu català i no tenen un domini suficient de la llengua. "Per tenir la fotografia completa i extreure'n conclusions complementarem els resultats [d'aquesta avaluació] amb l’anàlisi del context de l’alumnat de 4t d’ESO, que es donarà a conèixer en un informe que es publicarà després de l’estiu", expliquen fonts del departament, que puntualitzen que al setembre es presentaran els resultats d'aquestes proves de 4t conjuntament amb les fetes a 6è de primària.