Educació

Ángel Luis González: "Si als meus alumnes no els va bé, no puc evitar pensar que ha estat culpa meva"

Professor de FP i l'únic docent de l'Estat nominat als Global Teacher Prize

Ángel Luis González, Enginyer informàtic i professor de FP nominat als 'Global Teacher Prize'
01/02/2025
3 min
1
Regala aquest article

BarcelonaÁngel Luis González (1983) és enginyer informàtic i sempre havia treballat en empreses privades. El 2021, però, va fer un canvi de vida radical i va decidir dedicar-se a la docència entrant a les aules per ser professor de formació professional (FP) en un institut de Puertollano, a Ciudad Real. Des de llavors ha rebut diversos premis, entre ells el premi del ministeri d'Educació del 2023 per l'ús de recursos educatius oberts. Ara és un dels 50 finalistes de tot el món –i l'únic de l'Estat– que opten a guanyar el Global Teacher Prize, conegut com el Nobel de l'educació.

Com és el moment en què li diuen que està entre els 50 millors professors del món?

— Jo no soc gaire bo a l'hora de rebre notícies, però sobretot em vaig sorprendre quan em van demanar començar a fer entrevistes per valorar la meva candidatura. Allà sí que em vaig posar nerviós i vaig començar a creure que podia passar. El dia de Nadal vaig rebre el correu al rellotge digital que m'acabaven de regalar, o sigui que regal per partida doble.

Què el porta a presentar-se als premis?

— A veure... Jo soc un docent de fer classe, no soc un docent d'anar a buscar premis. Però crec que aquests premis són un estímul enorme per als alumnes. Jo soc d'un poble petit i a vegades a les zones rurals els adolescents no creuen en les oportunitats que poden tenir a la vida fins al punt que reneguen de coses tan bàsiques com anar a la universitat o lluitar per tenir una feina que els agradi. Pensen que això no va amb ells. I jo em presento al premi per ells, pels alumnes de poble. Perquè vegin que si un s'esforça les coses arriben.

Tota la vida havia treballat a l'empresa privada i va decidir deixar-la per les aules. Per què aquest canvi radical?

— No és un canvi tan radical, perquè jo a les empreses feia més de 10 anys que treballava a favor de l'educació fent projectes d'educació digital i formant els docents en aquest àmbit. Això em va ajudar a conèixer molts docents de poblets i de zones superrecòndites. Normalment, les formacions es feien a la tarda i vaig començar a veure que podia tenir un matí horrorós a la feina i que la formació de la tarda em feia superfeliç. Així em vaig enamorar de la docència.

Se'n va anar a ser professor de FP, una branca que encara costa de prestigiar.

— Tenim sort que ara els mitjans han començat a treure històries precioses de la FP i que al ministeri han posat un secretari de FP, però queda moltíssima feina per fer perquè segueix molt menyspreada. Tinc xavals de 15 anys que venen amb la moral per terra, senten que no són bons estudiants perquè, si ho fossin, estarien en el bon camí. És una fotesa pensar que només hi ha un camí bo, però és el que senten. De fet, per això sempre estic tan obert a fer entrevistes, per capgirar aquesta situació.

Com a candidat a ser el millor professor... Què creu que ha de tenir un bon docent?

— Crec que la clau és la responsabilitat. És a dir, si als meus alumnes no els va bé, no puc evitar que al meu cap ressoni que ha estat culpa meva. Amb 15 o 16 anys, ja en tenen prou amb el que tenen. Sembla que han de tenir una vocació des que neixen quan la majoria de gent després es demostra que segueix sense tenir-ne. Per tant, un bon professor ha de ser responsable que la gent que té davant funcioni i desenvolupi els coneixements. Si no ho fa, que posi un vídeo de YouTube. No pot ser que els alumnes hagin de rascar per emportar-se un trosset de coneixement.

I al Govern que li demana?

— Jo demanaria que es complís una de les màximes que apareix als textos legals del nostre sistema educatiu, que és bàsicament que el sistema ha de ser garantista i assegurar la igualtat d'oportunitats per a tots els alumnes al 100%, independentment de les seves circumstàncies, siguin personals, socials, familiars, o d'atenció a la diversitat i les necessitats especials. És cert que hi ha plans en aquesta direcció, però encara tenim un sistema massa qualificatiu que mesura l'èxit només en si s'arriba o no al 5.

El Global Teacher Prizeestà dotat amb un milió d'euros.Si guanya, què farà amb els diners?

— M'agradaria muntar una fundació que tingués com a objectiu assegurar que hi hagués igualtat en el sistema educatiu des del punt de vista de les oportunitats. Voldria crear centres, especialment en zones rurals, que fossin una finestra al món del que els alumnes poden aconseguir.

stats