Agressions físiques a l'aula: el 22% dels professors asseguren haver-ne patit per part d'un alumne o un familiar
Segons una enquesta de la UGT, el 73% dels docents han patit per la seva integritat física o emocional algun cop al llarg de la seva carrera
BarcelonaGairebé un de cada quatre docents catalans hauria patit una agressió física per part d'alumnes o de familiars durant la seva carrera. Aquesta és una de les principals dades que conclou una enquesta que UGT Educació Pública va fer a més de 3.200 mestres i professors catalans aquest mes de febrer. Segons l'estudi que ha enquestat docents d'infantil, primària, secundària, formació professional i educació especial, el 22,1% dels professionals asseguren que han patit alguna agressió física mentre feien la seva feina. Un percentatge que puja fins al 53,9% en el cas d'agressions verbals com podrien ser els insults o les amenaces. Encara que amb una incidència més baixa, el sindicat denuncia que també preocupen els actes vandàlics que l'11% dels docents expliquen haver patit per causes directament relacionades amb la feina. Entre aquestes situacions s'hi inclouen l'assetjament per xarxes socials, els desperfectes provocats al seu cotxe o moto o les pintades i grafitis amb missatges contra el docent.
Fonts del sindicat expliquen que s'estan trobant que moltes de les víctimes tenen por de denunciar les situacions que han viscut perquè després de l'incident continuen compartint aula amb els alumnes que els han agredit o continuen fent classe als fills dels pares amb qui han patit una situació de violència verbal o física. Un exemple el trobem en el cas d'un professor de formació professional que, segons expliquen membres del sindicat, durant el primer trimestre del curs va ser agredit pel pare d'un alumne després d'haver-lo expulsat per mal comportament. També posen com a exemple un cas recent on una professora de castellà hauria estat agafada pel coll per un alumne. En tots dos casos els docents van estar de baixa després de l'agressió.
Més enllà de les agressions físiques, diversos docents expliquen a l'ARA que també els preocupa que les faltes de respecte a l'aula han augmentat "en quantitat i gravetat". Els insults i les faltes de respecte ja no són només per part d'alumnes conflictius, afegeixen, sinó que fins i tot estudiants que en general tenen bon comportament hi ha moments en què traspassen aquesta línia quan una decisió del docent no els sembla bé. Tot plegat fa que, tal com reflecteix l'enquesta, un 73% dels docents afirmin haver patit per la seva integritat física o emocional alguna vegada al llarg de la seva carrera i un 74% hagin sentit símptomes d’ansietat com pressió al pit, insomni o estrès davant la situació d'haver d'anar a treballar amb algun grup determinat.
Falta de reacció
Tot i l'alt percentatge de docents que asseguren haver patit alguna agressió física o verbal, l'estudi mostra com la capacitat de reacció i la resposta davant d'aquestes situacions encara és baixa. De fet, només un 2% dels enquestats han activat el protocol per assetjament alguna vegada i, d'aquests, només un 13% consideren que ha estat àgil i efectiu. D'altra banda, gairebé la meitat dels docents preguntats per UGT directament no coneixen el servei de prevenció de riscos laborals que inclou el protocol a seguir davant d'aquests casos i un 48% asseguren que s'han sentit desatesos per l'administració quan han patit una situació desagradable amb algun membre de la comunitat educativa on s'inclouen docents, directors, alumnes i familiars.
Més enllà de les situacions violentes, l'enquesta també reflecteix que un 76% dels professors se senten poc valorats per la tasca que fan com a docents. Entre els motius d'aquesta insatisfacció hi ha la poca valoració social que consideren que té la professió i les demandes de les famílies que, segons el sindicat, reclamen responsabilitats als docents que no els corresponen.
Entre les mesures que des del sindicat proposen per fer front a la situació que viuen els docents, hi ha la implementació d'avaluacions de salut laboral als centres educatius un cop cada quatre anys, la millora dels canals de comunicació entre els docents i els serveis de prevenció dels serveis territorials i una campanya informativa perquè tot el professorat conegui com gestionar el protocol d'assetjament en cas de ser agredit.