Educació

Més del 40% dels aspirants suspenen les proves d'aptitud per ser mestre

El nombre de matriculats a les proves es manté, tot i que les universitat privades ja no les exigeixen per accedir els estudis

2 min
Un grup d'estudiants fent les PAP l'any 2017.

BarcelonaEls resultats de les proves d'aptitud per ser mestre (PAP) continuen sense remuntar. Només el 57% dels estudiants que aquest any s'hi han presentat per accedir a un grau d'educació infantil o primària han aprovat. El percentatge d'aptes és lleugerament superior al de l'any passat, quan el 54% dels aspirants van superar la prova, però la realitat és que encara gairebé la meitat dels aspirants (43%) no les superen. Una proporció que s'allunya cada cop més de les dades que s'assolien en els primers anys de les proves, amb entre un 60% i un 70% d'aprovats.

Proves d’aptitud personal per als mestres
Graus d’educació infantil i primària. Convocatòries ordinàries

Presentats

Aprovats

Percentatge d’aprovats

72,5%

63,5%

63,3%

61,7%

56,9%

61,4%

54,1%

4.757

4.754

51,6%

4.361

4.271

4.236

4.061

3.240

2.767

2.707

2.713

2.635

2.572

2.571

2.185

1.990

1.967

2017

2018

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Presentats

Aprovats

Percentatge d’aprovats

72,5%

63,5%

63,3%

61,7%

56,9%

61,4%

54,1%

51,6%

4.754

4.757

4.361

4.236

4.271

4.061

3.240

2.767

2.707

2.713

2.635

2.572

2.571

2.185

1.990

1.967

17

18

19

20

21

22

23

24

Presentats

Aprovats

Percentatge d’aprovats

72,5%

63,5%

63,3%

61,7%

56,9%

61,4%

54,1%

4.754

4.757

51,6%

4.361

4.236

4.271

4.061

3.240

2.767

2.707

2.713

2.635

2.572

2.571

2.185

1.990

1.967

17

18

19

20

21

22

23

24

Tot i que fa poques setmanes es va anunciar que cap universitat privada demanaria la prova per accedir als estudis per ser mestre (però sí que l’exigiria al llarg del grau), el nombre d’alumnes que han fet les PAP aquest any (4.754) és gairebé idèntic al de l’any passat. Ara bé, segons les dades de la conselleria de Recerca i Universitats, només han aprovat 2.707 estudiants. 

Per estudis, els que han tret pitjors resultats són els alumnes que havien fet un grau superior, ja que gairebé el 70% han suspès. L'any passat eren un 65%. En canvi, els que han tret millors resultats són els aspirants que provenen del batxillerat: el 60,24% dels 4.200 aspirants presentats han superat les PAP. La diferència entre nois i noies també és important, tant pel que fa a la presència com als resultats. La majoria d’aspirants (un 80%) són noies i el 45% han suspès la prova. En el cas dels nois, el 35% dels 949 aspirants no ha superat la prova.

La tercera pitjor convocatòria

Encara que el percentatge d’aprovats és lleugerament superior al de l’any passat –s’ha passat del 54% al 57%–, la dada és la tercera més baixa des que es fan les PAP. De fet, només puja sis punts respecte a la pitjor proporció d’aprovats de la història (51,6%), que es va assolir el 2021, just després de la covid. Aleshores es va fer un informe alertant que els resultats no havien estat “prou satisfactoris” i van mostrar preocupació pel fet que un nombre considerable d’estudiants tenien un “escàs hàbit de lectura”, problemes per interpretar gràfics o els mancaven recursos per analitzar problemes.

Tot i que encara no s’ha fet cap anàlisi formal dels resultats, diversos docents consultats alerten que aquesta alta proporció de suspesos és preocupant, ja que “les proves no són gens complicades”. Un dels exàmens en què els alumnes menys se’n surten és al de matemàtiques, si bé contenia alguns exercicis que es resolien únicament fent dues regles de tres o restant dues variables d’un gràfic. També contenia preguntes obertes més complicades, com ara comparar el volum d’un pantà i un altre i justificar la resposta.

Per altra banda, els docents també alerten que a alguns dels alumnes que es presenten a les PAP "els falta vocabulari bàsic", fet que també els dificulta treure bones notes en la prova de competència comunicativa i raonament crític. Aquest any l'examen contenia exercicis de comprensió lectora, també s'havia d'escriure un text de 300 paraules fent un retrat d'una persona a partir de les marques que tingui al cos i s'havien de detectar errors gramaticals, ortogràfics i de contingut en un article.

stats