Eduard Vallory: “El canvi educatiu s’ha de capitalitzar des de l’administració”
Entrevista al director d’Escola Nova 21
BarcelonaDirigeix des del 2016 Escola Nova 21, un programa que impulsa les noves pedagogies a les aules i que està pensat que s’acabi a l’estiu. Fa un mes i mig va anunciar un acord per traspassar tot el que s’ha après al departament i als municipis i estendre aquestes metodologies a tot el país.
Quin és l’objectiu del pacte?
Si ens creiem que totes les escoles i instituts han de ser equivalents en qualitat, hi ha d’haver una acció a nivell de tot el país, un pla nacional per actualitzar el sistema educatiu. El que posem sobre la taula és que això ho ha de fer l’administració educativa per a tots els centres.
¿Escola Nova 21 es convertirà en una política pública?
L’acord diu que els municipis i el departament volen aprofitar tot el coneixement generat als centres educatius a partir d’Escola Nova 21, i que el curs que ve serà per transferir aquest coneixement a la política pública. No ens ho hem inventat nosaltres: la normativa diu que les escoles han de ser competencials, inclusives i orientadores, obertes a l’entorn i amb una avaluació per competències. Però no podem carregar la responsabilitat del que diu la normativa només als professionals de l’escola.
¿El departament l’està fent bé, aquest acompanyament?
Un bon exemple és el Consorci de Barcelona, que ha pres el lideratge de xarxes orientades al canvi educatiu i també ha fet accions sistemàtiques per al canvi. El que nosaltres esperem és que aquest exemple pugui passar a tot Catalunya.
Si pogués ser conseller, quina mesura prendria primer?
L’actualització del sistema educatitu no es pot solucionar amb una sola acció. Cal un pla que integri la formació dels docents, l’estabilitat dels claustres, l’acompanyament als professors sobre què vol dir aprenentatge i avaluació competencial i també seguir els centres que no tenen la qualitat educativa adequada.
El departament no ho està fent?
El que diu l’acord és que treballem junts Generalitat, ajuntaments i Escola Nova perquè tot el procediment de canvi es capitalitzi des de l’administració pública i després es pugui fer una acció global.
Quins plans té per quan acabi Escola Nova 21?
Vull seguir fent accions que contribueixin a actualitzar el sistema educatiu i permetin que totes les escoles siguin equivalents en qualitat.
Ha participat en la llista d’Ernest Maragall. Va per aquí?
Em va demanar que l’ajudés a pensar com podia ser l’educació a Barcelona i ho estic fent amb molt de gust, però separant la meva funció de ciutadà que l’assessora del fet de ser responsable d’un programa que busca la transversalitat política. Quan s’acabi el compromís amb Escola Nova m’hauré de plantejar quines decisions puc prendre.