Dones conductores: menys accidents i menys multes
El 92,7% dels que van fer el curs per recuperar punts del carnet de conduir el 2013 eren homes
BarcelonaHi ha mals tòpics: “Dona al volant, perill constant”. De fet, les xifres ho desmenteixen, i des de fa temps. Una de les dades més significatives: des que va entrar en vigor el sistema del carnet de conduir per punts -el juliol del 2006-, les dones que els han perdut tots per multes importants són una minoria. El 2013, per exemple, només 896 dones (un 7,3% del total) van fer el curs de recuperació de punts a Catalunya. I pel que fa a les dones involucrades en accidents, a Catalunya només són una de cada cinc víctimes. En una proporció similar hi ha les dones mortes en accidents, un 23%, el mateix percentatge exacte que a tot l’Estat, en xifres del 2013, unes dades que es mantenen intactes des de fa més d’una dècada. Aquestes estadístiques s’han de ponderar amb el cens de dones conductores, que actualment és del 41% del total -tot i que la tendència és cada cop més a igualar-se amb la dels homes-, ja que l’any 2000, per exemple, el percentatge de dones al volant era del 35%.
“Les dones condueixen de manera més segura”, assegura Adrià Puigpelat, cap de la prefectura provincial de Barcelona de la DGT. Que les dones estiguin involucrades en menys accidents que els homes és una conseqüència, evident, de la seva manera de conduir, més prudent. Es tracta d’un fet més psicològic que d’aptituds, tal com explica Lluís Puerto, responsable tècnic del RACC: “L’home, en especial el jove, exhibeix més les seves virtuts al volant, i la dona no té aquesta necessitat de mostrar-se. És una cosa que l’homa porta als gens”. El RACC va fer un estudi sobre les diferències entre els homes i les dones al volant, que incloïa una enquesta a 4.200 conductors de tot l’Estat. Les dones valoraven més els aspectes de seguretat en la conducció que els homes, com respectar els semàfors, els límits de velocitat i l’ús del cinturó de seguretat, o no fer servir el mòbil mentre es condueix.
En el mateix estudi del RACC de fa deu anys, es demostrava que, segons dades de l’asseguradora del mateix club automobilístic, els motius dels accidents entre homes i dones eren molt similars, amb diferències mínimes. Unes dades que contradiuen els tòpics, com que les dones no saben aparcar, o que no saben avançar. De fet, els únics apartats en què els homes tenien més accidents que les dones eren els aparcaments i els avançaments. Sovint les dones són criticades pels homes per la seva manera de conduir perquè afecta la resta, però el resultat és que elles tenen menys accidents que ells.
Només un 5% de taxistes dones
Malgrat aquestes dades, la conducció sempre va associada a una cosa d’homes, i professions com les de taxista o conductor d’autobús estan monopolitzades pel col·lectiu masculí. Actualment a l’Institut Metropolità del Taxi (IMET) només hi ha un 5,6% de dones taxistes, i als autobusos de TMB (Transports Metropolitans de Barcelona) el percentatge de conductores és quasi idèntic, d’un 5,5%. Encara que sembli poc, aquesta xifra era molt més baixa només fa deu anys, quan l’Ajuntament de Barcelona va decidir donar un impuls per feminitzar el sector a través de Barcelona Activa, l’organisme de promoció econòmica del consistori. El 2004 van agafar un grup de dones a l’atur i els van oferir pagar-los una part de la formació -el carnet específic de conductor professional- per poder ser taxista o conductora d’autobús. Allò va tenir un resultat immediat, i en pocs anys es va doblar la presència de dones al sector, però la xifra s’ha estancat els últims cinc anys, i s’ha quedat en aquest 5,5%. Sílvia Núñez (32 anys) és una taxista d’aquesta promoció que es va incorporar al sector fa deu anys, i explica que algunes dones a l’atur no es van apuntar al pla perquè l’horari de taxista -amb jornades de 12 hores- no era compatible amb el fet de ser mare. “I és cert, no és fàcil, i jo tinc tres fills”, apunta.
Examen teòric i pràctic
“Les dones no som més bones conductores, però sí que som més prudents conduint, per la nostra condició de dones”, puntualitza Maria Olivera, presidenta de la Federació d’Autoescoles de Catalunya. Un altre dels tòpics habituals entre els homes és que les dones aproven més fàcilment l’examen teòric de conducció, i els costa més l’examen pràctic. En aquest cas les dades, tot i que no amb diferències gaire importants, donen la raó al tòpic. A Barcelona, segons dades de la DGT, el 60% de les dones aproven l’examen teòric, pel 55% dels homes, mentre que només el 40% de les dones aproven el pràctic, pel 51% dels homes. Les dades a tot l’Estat són molt similars.
Per aprofundir en el paper de la dona en la conducció, i després d’analitzar en profunditat totes aquestes dades, que demostren que el sexe influeix en la reducció de la sinistralitat, el Servei Català de Trànsit organitzarà el 30 d’abril de l’any que ve el I Congrés Internacional sobre Dones i Seguretat Viària.
Assegurances més barates?
Fins fa només dos anys, les dones pagaven menys per l’assegurança del cotxe per aquesta estadística de menys accidents que els homes. Les empreses d’assegurances ho tenen clar des de fa temps, i si no fos perquè la Unió Europea els ha obligat a no discriminar positivament les dones, haurien seguit mantenint la diferència de tarifes per sexe. El 13 de desembre la UE va aprovar la directiva 2004/113/CE, relativa a l’aplicació del principi d’igualtat de tracte entre dones i homes en l’accés a béns, serveis i subministraments, però va incloure una excepció en les primes d’assegurances, a la qual moltes empreses europees es van agafar. Això va durar fins al 2011, quan el Tribunal Constitucional belga va presentar un recurs al Tribunal de Justícia de la Unió Europea. Des del 21 de desembre del 2012 ja no es poden fer excepcions de gènere de cap mena.