Un accident ferroviari a l’Estació de França causa 56 ferits

Els Mossos preveuen una "investigació llarga" per aclarir per què el tren va xocar al final de la via

Els serveis d'emergències traslladen un dels ferits en el xoc d'un tren a l'estació de França
Enric Borràs
29/07/2017
4 min

BarcelonaPer causes que encara s’investiguen, un tren de Rodalies no va frenar a temps ahir al matí quan entrava a l’Estació de França de Barcelona i va xocar contra el topall de final de via. El morro del vehicle va quedar destrossat i dels 70 viatgers del comboi els serveis mèdics en van haver d’atendre 56. No hi va haver cap mort i no es tem per la vida de cap dels ferits, tot i que n’hi ha tres de greus, segons l’última actualització del departament de Salut. Ahir a la nit, 44 dels lesionats ja havien rebut l’alta.

El tren, del model Civia, va frenar quan va entrar a l’estació, segons van reconèixer els testimonis de l’accident i va explicar ahir el ministre de Foment, Íñigo de la Serna, en una visita al lloc dels fets. El ministre també va dir que les balises d’Adif que estableixen el límit de velocitat prop de l’estació havien detectat que el tren hi arribava “amb total normalitat”. Tot i la gran quantitat de ferits, l’accident hauria tingut “conseqüències imprevisibles” si el vehicle no hagués anat a una velocitat “relativament baixa”, va afirmar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, des d’allà mateix. Una càmera de seguretat va captar el moment del xoc del tren:

Al migdia, agents dels Mossos d’Esquadra van treure les caixes negres de la cabina del comboi i en van començar a descarregar les dades, que inclouen paràmetres com la velocitat del tren en cada moment i el registre de frenada. Ara les hauran d’analitzar. A la tarda, quan van haver retirat la part superior de la carcassa del primer vagó, també van revisar l’estat dels topalls i de la part inferior del tren. Els investigadors de la policia fins i tot van fer volar un dron per captar imatges de la part superior del tren.

De la Serna va assegurar que el comboi havia passat totes les revisions de manteniment que tocaven i que l’última l’havia fet tot just feia deu dies. A més, va destacar que el maquinista, de 31 anys -i que va patir una forta contusió al tòrax-, té set anys d’experiència duent trens de Rodalies. Els Mossos li van fer un control d’alcoholèmia i estupefaents a la tarda, que va indicar que no anava begut ni drogat. Ahir mateix també li van prendre declaració.

Fonts de la policia reclamaven prudència a l’hora de parlar de possibles causes i avisaven que “la investigació serà llarga”. El jutjat d’instrucció número 11 de Barcelona, que estava de guàrdia, va obrir ahir mateix diligències arran del xoc, que també investiga la comissió d’accidents ferroviaris.

El tren va reduir la marxa

El tren, de la línia R2 sud i procedent de Sant Vicenç de Calders, al Baix Penedès, va xocar al final de la via 11 de l’Estació de França a les 07.25 h. Un dels passatgers que viatjava al primer vagó, Saïd Zahrou, va explicar a l’ARA que havia notat que el tren reduïa la velocitat amb normalitat fins que va topar de cop i volta abans d’aturar-se, i ell va sortir disparat contra el seient del davant i es va fer algunes rascades al braç esquerre. Va afegir que els que n'havien sortit més malparats eren els viatgers del principi del vagó, a alguns dels quals els van caure al damunt parts del sostre que s’havien desprès. Testimonis que eren a l’andana en el moment de l’accident, segons l’agència Efe, també van veure que el tren reduïa la marxa, tot i que no va ser suficient, abans de la topada.

Zahrou, que havia agafat el tren a Vilanova i la Geltrú, va dir que per sort la majoria de passatgers havien baixat a les estacions de Sants i de Passeig de Gràcia, però que durant el trajecte ja havia notat que el tren no parava suaument com de costum i que feia “sotracs” quan s’aturava més forts del que és habitual.

Una altra passatgera del primer vagó del tren accidentat, Lídia Garcia, va explicar a l’ACN que quan el tren va topar ho va sentir “com si fos un terratrèmol”. Al principi hi va haver moments de pànic entre els viatgers, perquè alguns fins i tot es van pensar que hi podia haver hagut un atemptat. “No sabíem si era una bomba o què havia passat, i la gent s’ha posat a cridar i s’ha espantat molt”, va explicar Garcia, que també es va fer una ferida al braç. Va veure com alguns passatgers xocaven amb les parets del tren i queien a terra, que hi havia molts ferits “amb talls al cap i a altres llocs” i que van saltar espurnes dins del vagó.

El ministre, el conseller d’Interior, Joaquim Forn, i l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, van destacar “la ràpida intervenció” i la bona coordinació entre els cossos d’emergències i la policia.

Un dia de serveis mínims a Renfe per la vaga

Renfe i Adif van viure ahir una jornada de vaga convocada per la CGT que va tenir un seguiment desigual depenent de les versions de les empreses, que van xifrar-lo en un 1%, o dels convocants, que van parlar d’un 70% en el torn de nit. El sindicat CGT havia convocat la protesta per denunciar el desmantellament del ferrocarril públic a còpia de “contínues externalitzacions de càrregues de treball”. També criticava la destrucció d’ocupació al sector i la pèrdua de poder adquisitiu dels últims anys.

La jornada va obligar les companyies a funcionar amb serveis mínims tot el dia. En els trens de Rodalies i els regionals, el ministeri de Foment i el departament de Treball van convocar uns serveis mínims del 66% a les hores punta, és a dir, entre les 6 h i les 9.30 h i entre les 17 h i les 20.30 h. Durant la resta del dia, van passar un de cada tres trens (33%). Els serveis AVE - Llarga Distància van garantir la circulació del 72% dels seus combois, i els Avant, del 63%. La llarga distància convencional va tenir un servei mínim del 78%.

stats