"Els dilluns arribem a la feina irritats per culpa de la vaga del metro"

Alguns usuaris es resignen des de fa 12 setmanes i expliquen que han de sortir abans de casa, ja que encara tardarien més si fessin el mateix trajecte amb bus

Una de les aglomeracions d'aquest dilluns al metro de Barcelona
Pau Esparch
24/07/2017
3 min

BarcelonaDes de finals d'abril, els usuaris del metro de Barcelona comencen la setmana patint les aturades parcials del servei. El turment dels viatgers fa 12 dilluns que dura, i es concentra en les hores punta, quan només circulen quatre de cada deu trens. Això provoca que entre les 7 i les 9 del matí els combois passin, de mitjana, cada set minuts. Però alguns usuaris no tenen alternativa i porten una dotzena de dilluns creuant els dits quan miren les pantalles informatives del metro per anar a treballar. Tots han de sortir abans de casa: des de 10 minuts fins a tres quarts d'hora. O, si la feina els ho permet, recuperen el retard quan han de plegar. "Em resigno", explica l'Olga, que des de fa tres mesos ha d'allargar la jornada laboral del primer dia de la setmana.

"Els dilluns, els que anem amb metro arribem a la feina irritats per culpa de la vaga", assegura en Rafael, que ve des de Terrassa amb tren amb mitja hora d'antelació i que s'estima més esperar uns quants minuts a la parada de plaça Catalunya abans que agafar un autobús. Més que per la pèrdua de temps, ell està molest per les aglomeracions i la calor. De fet, destaca que la concentració de viatgers dins els vagons facilita els robatoris i que més d'un company de feina s'ha quedat sense mòbil després del trajecte. Pel que fa a l'alta temperatura, planteja que hi hagi "una vaga encoberta" amb l'aire condicionat.

La Victòria ha de fer dos canvis de línia i per això va amb tres quarts d'hora de marge. "Encara seria pitjor una altra combinació", ja que destaca que no hi ha sabut trobar una alternativa malgrat que la veu en off del metro recomani utilitzar altres mitjans de transport mentre duren les aturades parcials. En canvi, des de fa 12 dilluns el Joan Pere ha pogut pactar amb la feina que entra mitja hora més tard per la dificultat de trobar una altra combinació, tenint en compte que ve des de Mataró amb tren. També alerta que el metro, a part que passa menys sovint, els dilluns de vaga sovint circula més a poc a poc perquè, segons ell, de vegades s'atura més estona de la que és habitual en algunes estacions.

"Ja fa 12 dilluns que es repeteix la mateixa història", lamenta en David. Des de finals d'abril, el primer dia de la setmana posa el despertador mitja hora abans perquè, malgrat la vaga, prioritza el metro per anar a la feina, de Vallcarca a Glòries. Explica que si fes el trajecte amb bus encara trigaria més. Sobre els motius de la protesta, entén les reivindicacions dels treballadors però solucionaria el conflicte amb un arbitratge forçós, com havia proposat el Govern i havia acceptat TMB. "Els treballadors haurien de fastiguejar els turistes i no els usuaris", valora en Rubén, que disposa d'un horari laboral flexible i ho aprofita per començar la jornada dels dilluns més tard per culpa de la vaga. Ell planteja que les aturades s'haurien de fer a les parades "on baixen més turistes".

Turismofòbia inclosa

Tot i que la turismofòbia també es cola en el debat de la vaga dels dilluns del metro de Barcelona, els turistes són els que tenen menys consciència d'aquesta afectació. Desconeixen la convocatòria dels treballadors i no els resulta tan estrany haver d'esperar set minuts fins que passa el següent tren. Però els viatgers habituals es desesperen quan pensen que dilluns vinent la situació serà la mateixa que els 12 anteriors. Per això, alguns proposen que TMB opti per obrir les portes mentre duren les aturades parcials perquè, com a mínim, el metro sigui gratuït. Altres usuaris van més enllà i suggereixen que els treballadors facin una vaga a la japonesa: en lloc de reduir la circulació de trens, que passin més combois a les hores punta. Malgrat les idees, els viatgers ja es preparen per a un tretzè dilluns de vaga i no preveuen que la situació es desencalli aviat.

stats