Els 96 dies de lluita de l'Álvaro per sobreviure
Vall d'Hebron impulsa un centre de neonatologia perquè pares i nadons puguin conviure com a casa
BarcelonaEl pes de dos biberons: 650 grams. Això és el que va pesar l’Álvaro quan va néixer el 13 de juliol del 2016, a les 25 setmanes de gestació. Aquell dia va començar la lluita de l’Álvaro per sobreviure i convertir-se en el nen inquiet i enèrgic que és ara.
La seva mare, la Lali Arnau, es va posar de part abans d’hora degut a una infecció, i després de tres dies ingressada es va trobar a casa “sense felicitacions, sense flors i sense nadó”. Els 96 dies que l’Álvaro va passar a la unitat de neonatologia de Vall d'Hebron, els seus pares van passar el màxim d’hores amb ell per fer l’anomenat mètode cangur. Diversos estudis han demostrat els beneficis del contacte pell amb pell. Disminueixen les apnees i bradicàrdies i cal menys sedació farmacològica. La Lali ho va comprovar de primera mà. “Quan sentia la meva veu, respirava millor, es calmava. I reptava sobre meu fins al meu cor i se sincronitzava amb el meu batec”, recorda la mare.
Cada any neixen més de 4.000 nadons prematurs a Catalunya i la seva evolució és cada cop més satisfactòria gràcies a la qualitat de les cures rebudes. Quan l’Álvaro va néixer, no podia respirar, no podia succionar i no tenia els òrgans formats. “Era un fetus”, diu la seva mare. Els nens prematurs necessiten atenció especial en una unitat de cures intensives de neonatologia. Un entorn molt diferent del que és habitual i que repercuteix en el seu desenvolupament. Tot i que la Lali entrava a l’hospital a les nou del matí i en sortia a les nou del vespre, el que més va trobar a faltar va ser “més temps amb ell, més hores”. “Si hagués tingut una habitació per a nosaltres, ens l'hauríem fet com casa nostra”, explica.
Precisament, aquest és l’objectiu del nou centre de neonatologia avançada que vol crear l’Hospital de Vall d’Hebron. Es tracta d’un nou espai en què família i nadó puguin conviure com si fossin a casa seva. El nou centre, de 500 m2, disposarà de 12 habitacions familiars amb tot l’equip necessari perquè els pares es puguin fer càrrec de la cura dels seus fills. “La família és el factor principal de desenvolupament del nen, i han d’estar tots junts com abans millor”, explica Josep Perapoch, cap de la secció de cures del servei de neonatologia.
El nou centre també disposarà de zones de treball i de descans per a professionals i familiars. Aquest nou model d’atenció en què es potencia el rol de cuidador de la família es podrà aplicar a tots els nadons que hagin superat l’etapa més crítica. Ara ja hi ha una experiència pilot que es diu 'Quasi a casa', en què els pares poden fer-se càrrec de la cura del nadó en un espai per a ells, on poden “agafar seguretat” abans d’anar a casa i “reduir l’ansietat i l’estrès”, explica Fèlix Castillo, cap de neonatologia.
A la Vall d'Hebron neixen cada any 2.800 nadons, 644 dels quals necessiten atencions especials. Com l’Axel i l’Erika, dos bessons de set dies de vida que passen la major part del dia sobre el pit de la seva mare, la Carolina. “Estàs preocupada però també contenta, perquè veus com evolucionen”, diu la Carolina dels seus nadons, que pesen 850 i 790 grams.
O el Jordi, que ja pesa 1,700 kg als 22 dies de vida. “Agraeixes molt poder tenir-lo a sobre perquè vas creant vincle i cada dies hi veus canvis”, diu la Clàudia, la seva mare. Perapoch recorda que quan els nadons estan amb la mare “recuperen els estímuls que reben dins de l’úter”.
Per fer realitat el nou centre, l’hospital ha engegat la campanya de micro i macromecenatge 'Amb tu, com a casa' –la primera que fa l’hospital– per recaptar 880.000 euros per crear el nou centre. El projecte ja disposa de 250.000 euros aportats per la Fundació Bancària La Caixa. En la campanya també s'hi ha implicat el jugador del FC Barcelona Andrés Iniesta.
Des d'aquest dimarts, els ciutadans i les empreses que ho desitgin podran fer les seves aportacions a través de la web 'Amb tu com a casa', la plataforma de 'crowdfunding' 'Mi grano de arena' i a través del portal de donatius de CaixaBank, o bé comprant samarretes Uttopy amb el lema #BornToBeExtraordinary, que és, a la vegada, l'etiqueta de la campanya a les xarxes socials.