Barcelona pregunta a 4.000 alumnes sobre el seu benestar

L'Ajuntament enquesta per primera vegada a estudiants d'entre 10 i 12 anys de 50 centres

Un membre del grup d'enquestadors explica als alumnes com han de completar el qüestionari digital
Maria Altimira
03/04/2017
2 min

BARCELONA"M'agrada que s'interessin pels nostres problemes, per solucionar les coses que ens van malament" explica el Víctor que, amb 11 anys, és un dels 4.000 nois que ha participat a l'enquesta impulsada per l'Ajuntament de Barcelona, per millor el benestar dels menors. És la primera vegada que es realitza aquest qüestionari, que s'ha adreçat a alumnes d'entre 10 i 12 anys, i que s'ha realitzat a 50 centres de la ciutat. "Jo no sabia que els nens teníem drets", afegeix pensatiu el seu company Dídac de l'escola Doctor Ferran i Clua de Sant Andreu, tot just després de completar el qüestionari de 50 preguntes.

"Es tracta de donar veu als nois i noies, preguntant-los com estan i com és la seva vida a casa, a l'escola i al barri, per tal d'elaborar propostes a partir de l'anàlisi d'aquesta informació i elevar-les a l'àmbit de la política pública", explica la directora de l'Institut Infància i Adolescència de Barcelona, Maria Turró. A través d'aquest projecte pioner, el consistori pretén donar compliment als drets de l'infant -els mateixos que en Dídac acaba de descobrir-, que reivindiquen que els més petits han de ser escoltats.

Un diagnòstic per a fer propostes

El qüestionari, inspirat en l'enquesta internacional Children's World i realitzat a través de dispositius iPad, pregunta sobre les relacions familiars, les condicions de la llar, la relació amb els amics i les amigues, la vida a l'escola i al barri i les activitats que realitzen els menors en horari extraescolar. Unes temàtiques a partir de les quals s'aborden qüestions com ara la solidesa de les relacions familiars, la violència entre germans, el 'bullying', la salut dels enquestats i la sensació de seguretat a l'escola, al barri i a la llar.

"Un cop s'hagin tractat les dades i tinguem la foto de la situació, els nois i noies hauran d'ajudar-nos a interpretar les conclusions i a fer propostes", precisa Truñó. Aquesta tasca es realitzarà a partir de la propera tardor i els resultats els traslladaran a la comunitat educativa perquè elevi les propostes que consideri adequades a l'Ajuntament de Barcelona.

Ells també pregunten

A la classe de sisè de primària del Dídac i del Víctor, el contingut del qüestionari ha donat pas a un torn de preguntes: "Per què no es diu res sobre com ens tracten els professors?", "Per què pregunten sobre les baralles a l'escola i no hi ha cap opció per respondre que no n'hi ha, de baralles?", inquireixen dos alumnes.

Dubtes i interrogants, però també comentaris i valoracions: "Trobo que preguntar sobre si els pares estan junts o separats és una cosa molt personal", comenta una noia respecte una de les qüestions plantejades a l'enquesta. Un company de classe li respon que l'enquesta és voluntària i anònima i que, per tant, sempre hi ha l'opció de no contestar. "També és veritat", clou un tercer.

El torn de preguntes s'acaba i les converses dels alumnes s'estenen pel passadís abans de la represa de les classes. Els enquestadors comenten la jugada a l'aula i expliquen, satisfets, la bona rebuda d'aquesta iniciativa per part de l'alumnat. Fins i tot n'hi ha hagut, diu Truñó, que en resposta a les qüestions de valoració de l'enquesta han escrit un "Gràcies per preguntar!".

stats