Detinguts 99 grafiters per haver fet pintades en vagons de metro i tren entre el 2017 i el 2019

TMB i Renfe estimen en 22 milions d'euros els danys causats pels grafitis

Un operari traient un grafiti d’un vagó a l’estació de Rodalies de Montcada i Reixac - Bifurcació.
Ara
11/11/2020
3 min

BarcelonaUn operatiu conjunt dels Mossos d'Esquadra i la Policia Nacional ha detingut 99 grafiters per haver fet pintades i actes vandàlics en vagons de Renfe i metro de Barcelona durant els anys 2017, 2018 i 2019. Segons estimacions de Renfe i Transport Metropolitans de Barcelona (TMB), els danys tenen un valor de 22 milions d'euros. L'operació s'ha dividit en dues fases, una primera a tot l'Estat –amb 39 detinguts per la Policia Nacional i 9 pels Mossos– i la segona només a Catalunya, en la qual s'han detingut 48 grafiters amb residència a diferents municipis de l'àrea metropolitana de Barcelona i les demarcacions de Tarragona i Girona.

Durant els anys 2017, 2018 i 2019 Renfe i TMB van fer 6.741 denúncies per grafitis, i només aquest 2020 s'han denunciat 1.255 fets. En fer-se públic el resultat de l'operació policial, la companyia ferroviària ha celebrat les detencions i ha recordat, a través de la directora de Rodalies de Catalunya, Mayte Castillo, que cada any destina vuit milions d'euros a netejar els grafits, als quals cal afegir les despeses en matèries de seguretat.

Al llarg de la investigació la Policia Nacional va aclarir 602 dels delictes denunciats per Renfe i 438 fets registrats per Metro de Barcelona. En total, i en col·laboració amb els Mossos d’Esquadra, es van identificar fins a 90 presumptes autors dels fets. En el cas de la primera fase, la Policia Nacional va fer detencions en localitats de Madrid, Castella i Lleó, Castella la-Manxa, Oviedo, el País Basc, Aragó, València i Andalusia. S'acusa els detinguts de delictes de danys i desordres públics amb afectació de serveis essencials de transport, violació de domicili jurídic, lesions, amenaces i coaccions.

Segons els Mossos, els detinguts haurien accedit a les diferents instal·lacions del transport públic per cometre actes vandàlics o fer grafitis als combois a les cotxeres. La policia assegura que per entrar sovint forçaven panys i accessos, feien forats a les parets i inutilitzaven sistemes de videovigilància.

A més, el cos policial apunta que molts d'ells són multireincidents i assenyala que sovint aturaven trens que estaven en servei mitjançant les palanques de frens d'emergències, cosa que provocava "una situació d'alarma i inseguretat" entre usuaris, vigilants i treballadors.

Entre les detencions fetes a Barcelona destaca la d'una taquillera que ven bitllets, d'una empresa subcontractada per Renfe, i la d'un grafiter que hauria viatjat exclusivament des de Milà fins a Barcelona per pintar i que va ser detingut a peu de pista després d'aterrar a l'aeroport, segons recull l'ACN.

Danys econòmics

Aquest 2020 al metro de Barcelona ja s'hi han fet 647 pintades murals de trens. D'aquestes, 92 s'han fet sobre trens en marxa i 72 d'aquestes amb passatgers a dins. El metro de la ciutat registra una mitjana de quatre intents d'intrusió al dia. L'any 2019, 626 van tenir èxit, i 1.444 cotxes van ser pintats amb 41.734 metres quadrats de pintades murals.

Segons Renfe, actualment un 78,8% dels trens circulen amb grafitis. Durant un any aquesta operadora denuncia que ha patit més de 700 intrusions i que ha netejat 85.000 m2. En un any destina uns 10 milions d'euros a netejar els trens i mantenir les infraestructures segures.

Activitat en grup

La policia apunta que els grafiters acostumen a actuar en grup, des de dues persones fins a 20 si volen pintar tot el tren. Habitualment són grups de 4 o 5 persones sense rols definits. S'activen de nit i queden a l'exterior, en grup. Segons els Mossos, accedeixen a les instal·lacions, vandalitzen els accessos, trenquen les càmeres de seguretat i altres sistemes de vigilància i marxen o es queden amagats a l'interior per iniciar posteriorment els actes vandàlics.

stats