Societat29/07/2013

El president d'Adif: “El sinistre es podria haver evitat amb el sistema de seguretat ERTMS”

Gonzalo Ferre responsabilitza Renfe de l'elecció del sistema de seguretat als trens

Europa Press
i Europa Press

MadridLa culpa és d'un altre. Adif considera que l'elecció del sistema de seguretat no és responsabilitat del gestor de les infraestructures ferroviàries, sinó de Renfe. I apunta que, si en el tram on es va produir el descarrilament hi hagués instal·lat el sistema ERTMS, la tragèdia no s'hauria produït. Ho ha afirmat aquest diumenge el president d'Adif en una entrevista a 13 TV.

"Si aquest tram hagués tingut ERTMS i la màquina hagués tingut el sistema a bord, amb aquest excés de velocitat el tren hauria frenat automàticament", ha assenyalat Ferre, que ha insistit que el sistema implantat a la zona, l'ASFA, només frena el tren a partir de més de 200 km/h, velocitat a la qual no va arribar a anar en aquell tram el vehicle sinistrat. Els trens d'alta velocitat sí que porten incorporat el sistema de seguretat ERTMS, que habilita la funció de frenada automàtica a través d'un sistema informàtic en cas que el maquinista superi la velocitat permesa en determinats trams.

Cargando
No hay anuncios

Segons les estimacions de Ferre, a Espanya hi ha un total de 9.000 quilòmetres de vies amb el sistema de frenada ASFA. En el cas del tram d'Ourense a Santiago, una part d'aquest recorregut compta amb ERTMS i una altra amb ASFA, com és el cas de la zona on es va produir l'accident. Ferre atribueix la decisió a Renfe: "L'operador ho ha decidit així i nosaltres únicament gestionem la via i posem a disposició els sistemes de seguretat. Cada operador ferroviari pren les decisions que considera oportunes i embarca els sistemes de seguretat que considera oportuns", ha assenyalat el dirigent d'Adif, que ha explicat que l'empresa pública preveu implantar "de mica en mica" els sistemes de fre més nous a les línies on encara no estan instal·lats. Tot i això, ha insistit que no hi ha cap sistema que garanteixi la possibilitat que no hi hagi un error humà. "Sempre se'n pot produir un, i de fet en aquest accident s'ha produït un error, tot i que encara no se sap si és tècnic, humà o de quin tipus", ha dit.

El president d'Adif ha instat a "no especular" amb la responsabilitat de l'accident, ja que podria haver-se produït per "moltes raons". "Recomano no especular amb això, perquè podem tenir moltes sorpreses", ha assenyalat. El fet que l'augment de velocitat a la qual circulava el tren pogués estar relacionat amb una bonificació per puntualitat ha estat descartat per Ferre, ja que entén que no és motiu per incomplir "una norma tan sagrada" com és superar la velocitat permesa.