Descarrila un tren de Rodalies per una esllavissada i causa un mort i desenes de ferits
La víctima mortal és un home de 36 anys que hauria sortit projectat, segons Renfe
VacarissesUn tren de Rodalies de la línia R4 (Manresa-Sant Vicenç de Calders) ha descarrilat aquest dimarts a un quart de set del matí per una esllavissada de terra entre les estacions de Vacarisses i Vacarisses Torreblanca. Protecció Civil ha confirmat la mort d'una persona i 49 ferits, la majoria lleus. Hi ha cinc ferits de consideració menys greu, que s'han traslladat a centres hospitalaris i continuen ingressats, i la resta (44) estan tots lleus.
El cos de la víctima, que és un home de 36 anys de nacionalitat espanyola i veí de Castellbell i el Vilar, ha sigut localitzat a l'exterior del vagó, i la jutge titular del jutjat d'instrucció número 4 de Terrassa en funcions de guàrdia s'ha fet càrrec de la investigació. El president de Renfe, Isaías Táboas, ha assegurat que treballen amb la hipòtesi que l'home hagués sortit projectat del tren perquè així ho han explicat alguns testimonis.
L'accident ha afectat 50 passatgers dels 133 que anaven al tren. 83 persones han resultat il·leses i s'han traslladat amb autocars a les estacions de tren de Terrassa i Manresa, on la majoria han continuat el seu desplaçament, tot i que s'hi han enviat equips de psicòlegs per si algú necessitava atenció. Els Mossos d'Esquadra ja han començat la investigació 'in situ' per aclarir les causes dels fets i han extret del tren accidentat el registre jurídic –l'equivalent a la caixa negra dels avions–. El ministeri de Foment també ha obert una investigació. El conseller d'Interior, Miquel Buch, ha assegurat que el dispositiu d'emergències ja estava en la "fase final". Ha detallat que el primer avís de la incidència s'ha rebut a les 6.15 hores i que el primer equip ha arribat a la zona a les 6.35.
El comboi accidentat té sis vagons, i els últims quatre cotxes haurien descarrilat per culpa d'un talús que ha caigut durant la matinada a causa de les pluges dels últims dies. El primer tren que ha passat pel tram, el que ha sortit de Manresa a les 5.52, és el que s'ha trobat l'esllavissada. El tren, que ha quedat a les fosques, hauria intentat frenar, però no ha tingut prou marge de maniobra i ha acabat passant per sobre de les pedres que envaïen la via. El punt del descarrilament ha estat a l'altura del quilòmetre 32 de la C-58, entre Can Serra i el Polígon Can Torroella. En aquest tram les vies estan envoltades de barrancs apuntalats. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha explicat que professionals de l'Institut Geològic avaluaran l'estat en què es troba el talús. Calvet ha reconegut que les línies ferroviàries sovint presenten "deficiències en els talussos" i ha dit que la problemàtica s'ha accentuat aquest 2018 perquè hi ha hagut una "pluviometria molt elevada". Així, ha remarcat que "el risc zero no existeix".
La zona on s'ha produït l'accident és, de fet, d'accés complicat, segons ha explicat el conseller Calvet en declaracions a RAC1, que ha apuntat que es tracta d'una "trinxera sota de la C-58" entre parets de terra que estaven reforçades amb malla metàl·lica. Calvet ha assegurat que la pluja ha provocat aquests dies diversos despreniments, i que no és el primer cop que n'hi ha en aquesta línia. El conseller ha assegurat que el material mòbil ha quedat molt malmès i que és possible que els treballs a la zona s'allarguin entre cinc i deu dies abans de poder restablir-hi la circulació de trens.
Segons el responsable de Territori i Sostenibilitat, entre el 2015 i el 2017 a la línia R4 s'ha actuat correctament en els punts on hi havia limitacions de velocitat. "Treballarem amb Renfe i Adif per veure si hi havia més punts on calia actuar o si en el futur caldrà intervenir en altres zones perquè volem un servei segur i efectiu".
Manteniment i revisions
Adif, el gestor públic d'infraestructures ferroviàries, ha assegurat a l'ARA que la zona on hi ha hagut l'esllavissada va ser revisada per tècnics de manteniment ahir mateix. "No es va detectar cap sospita que pogués caure", ha assegurat una portaveu de l'empresa. La revisió es va fer després de les intenses pluges d'aquest cap de setmana. Adif ha afegit que en aquest punt de la xarxa s'hi van fer obres "per reduir el risc d'esllavissades" durant el 2017. La presidenta de l'empresa pública, Isabel Pardo de Vera, ha viatjat des de Brussel·les cap al lloc dels fets i ha conformat que s'havien fet revisions a la zona i que –ni dilluns, ni divendres– no s'hi van apreciar indicadors de risc. Pardo ha defensat que el que es farà ara és obrir una investigació per aclarir què ha passat i ha assenyalat que el lloc de l'accident és un punt "singular" de la xarxa ferroviària perquè el talús que s'ha desprès era un "mur de maçoneria" de molta altura, però ha negat que es tracti d'un punt negre. La representant d'Adif ha explicat que ja s'està desmuntant la catenària i que després caldrà restituir tota la plataforma del tram afectat.
Calvet també ha apuntat que s'haurà d'habilitar un servei alternatiu per carretera entre Manresa i Barcelona, que estarà en funcionament durant dies. "Ara no és moment de retrets. Tindrem temps de veure els pròxims dies si totes les limitacions de velocitat eren correctes. Ara és el moment de les emergències", ha defensat Calvet. A prop de Vacarisses, de fet, la setmana passada ja hi va haver una altra esllavissada que va afectar, en aquest cas, el trànsit rodat a la C-58 i que també es va produir a causa de les pluges intenses. No és el primer cop que una esllavissada provoca descarrilaments a Vacarisses: ja va passar el 2009, sense ferits, i el 2011, en què un accident relacionat també amb la pluja va causar onze ferits. La setmana passada ja circulava per les xarxes un vídeo enregistrat per un maquinista en què es veia una cascada d'aigua de pluja sobre les vies al mateix tram on avui hi ha hagut l'accident.
El president de Renfe, en una atenció als mitjans a Vacarisses, també ha parlat de "l'acumulació d'aigua dels últims dies" com a probable causa de l'esllavissada, i ha assegurat que també tenia constància que ahir mateix Adif va fer una revisió del tram. "He d'agrair l'agilitat amb què han actuat els serveis d'emergències", ha assegurat Isaías Táboa, que ha remarcat que el tram accidentat ha tingut actuacions de reforç "molt recentment".
El president del Col·legi de Geòlegs de Catalunya, Ramon Pérez, ha cridat a "intensificar" els controls en terrenys inestables en els quals poden produir-se despreniments com el que aquest dimarts ha causat el descarrilament d'un tren de la R4 de Rodalies. En declaracions a Catalunya Ràdio, ha dit que el col·legi ha detectat punts pels quals passen trens i carreteres "on pot haver-hi problemes", i per això ha demanat a les autoritats competents que en tinguin constància i actuïn.
Ha subratllat que "l'aigua és un catalitzador, però abans que plogui ja hi ha el problema", i ha apuntat que han convidat Adif a reunir-se amb ells per parlar sobre els terrenys inestables que travessen vies de tren, però l'empresa ha declinat seva proposta.
Trasllat de ferits
Les persones il·leses han estat traslladades amb autocars cap a les estacions de Terrassa i Manresa i els ferits en diferents centres hospitalaris, segons ha informat Protecció Civil. Dos dels ferits lleus han rebut l'alta al mateix lloc dels fets i els 42 restants han estat traslladats a centres hospitalaris de la zona. Els cinc ferits de consideració menys greu s'han traslladat un a Althaia, dos al Parc Taulí i dos a Mútua de Terrassa. Només els dos de Terrassa continuaven ingressats a primera hora del migdia. En aquest centre han atès 25 persones: 22 ferits lleus amb contusions i tres amb fractures vertebrals, que són els que continuen pendents d'evolució però estables. Per atendre familiars s'han instal·lat dos punts d'atenció a les víctimes a Manresa i a l'estació de Sants de Barcelona.
Una vintena de dotacions dels bombers, 18 ambulàncies del SEM i 17 vehicles dels Mossos, 4 tècnics de Protecció Civil de la Generalitat i membres de Creu Roja i de l'Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya s'han desplaçat al lloc de l'accident. En el moment d'arribar, els diferents efectius han prioritzat el rescat i evacuació dels vagons i han comprovat que no hi hagués risc elèctric a través de la catenària. S'ha prioritzat el rescat de les persones ferides de més gravetat.
Després de l'accident, Renfe ha tallat la circulació de les línies 4 i 12 entre les estacions de Terrassa i Manresa i ha passat a recomanar l'ús d'altres mitjans de transport.
Els Mossos, al seu torn, han tallat la C-58 a Vacarisses a causa de l'accident i la circulació es desviava per la C-16, que en aquest tram ha aixecat barreres. El tall s'ha fet per facilitar la feina dels equips d'emergència i s'ha mantingut fins a dos quarts d'una del migdia. A causa d'un esfondrament a l'A-2 a Abrera, d'altra banda, hi ha hagut un tall en un carril en sentit Barcelona que ja s'ha reobert i retencions de dos quilòmetres.
Reaccions sobre el terreny
Protecció Civil ha activat l'alerta Ferrocat després del descarrilament i ha activat el telèfon 012 per atendre familiars de ferits. El telèfon ha atès una vuitantena de trucades. El president Quim Torra ha anat al lloc dels fets, on també eren el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el d'Interior, Miquel Buch. El vicepresident del Govern, Pere Aragonès, ha explicat a través de Twitter que feia el seguiment dels fets des del Govern.
Torra ha mostrat el condol a la família de la persona morta en l'accident. El president també ha felicitat "la ràpida acció" dels serveis d'emergència. Damià Calvet, conseller de Territori i Sostenibilitat, ha informat que "s'ha actuat des del primer moment". El conseller apuntava a la temporada de pluges fortes com una possible causa del despreniment. "Sovint tenim deficiències en els talussos, i més aquest any en què hi ha hagut gran acumulació de pluja", ha explicat Calvet. El conseller ha assegurat que la investigació anirà a càrrec de Renfe i Adif, conjuntament amb l'Institut de Geologia. Eduard Martínez, cap de la regió metropolitana d'emergències, ha explicat, al seu torn, que l'evacuació dels passatgers ha estat complicada per les condicions meteorològiques.
La delegada del govern espanyol a Catalunya, Teresa Cunillera, ha recorregut el lloc dels fets acompanyada del president de Renfe, Isaías Táboas.
Sense mòbils
L'esllavissada a Vacarisses ha comportat que usuaris d'Orange i de les companyies que utilitzen la seva cobertura al Bages, el Vallès Occidental i el Baix Llobregat s'hagin quedat durant gairebé sis hores sense el servei de telefonia mòbil. Segons han explicat a l'ACN des de la companyia Fibracat, una de les que s'han vist afectades per la incidència, el despreniment hauria afectat la torre on hi ha les antenes de telefonia que donen servei a la zona.