“Sembla que el vagó passi per la nostra habitació”
Veïns de Collblanc denuncien “sorolls insuportables” de la L9
L’Hospitalet de LlobregatArriben les primeres queixes dels veïns després de la inauguració de la L9 del metro el 12 de febrer, concretament al barri de Collblanc de l’Hospitalet de Llobregat. Habitants de tres blocs del carrer de Llavines –i no en són els únics– expliquen que les últimes setmanes el soroll del pas dels vagons per sota casa seva els impedeix desenvolupar la seva vida amb normalitat, tant de nit com de dia.
Expliquen que “és com tenir el vagó dins l’habitació”, i que és pitjor que si dormissin a l’andana del metro. “Des de les 4.30 h que es comencen a moure alguns combois, fins a la una de la matinada, quan s’acaba el servei, es produeix un soroll constant i insuportable”, es queixa un dels veïns. I afegeix que, a part de dormir poc, es desperten de matinada amb malsons, però que també han aparegut casos d’ansietat i han de tractar-se amb medicació. Els veïns es queixen que els és impossible treballar des de casa o estudiar, i es veuen forçats a desplaçar-se per fer-ho.
Davant la impossibilitat de fer vida normal, les seves reaccions no es van fer esperar. Van col·locar pancartes als balcons, però també es van dirigir a l’Ajuntament de l’Hospitalet. Els veïns afirmen, però, que la predisposició de les administracions, “tant del consistori de l’Hospitalet com de la Generalitat”, ha sigut “molt positiva”. Expliquen com tant l’alcaldessa, Núria Marín, com el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, van visitar-los per trobar una solució.
El metro, més lent
Els polítics es van sorprendre per les queixes dels veïns, tenint en compte que el túnel per on passen els combois està situat a prop de cinquanta metres sota terra, i a seixanta de distància dels blocs afectats. Un cop Rull i Marín van fer les seves respectives visites al bloc, van constatar “la gravetat de la situació”, segons els veïns, i els van assegurar que abans d’un mes el problema estaria resolt. La solució proposada als veïns tenia tres punts: per començar, reduir la velocitat de setanta a cinquanta quilòmetres per hora i forçar que la frenada, un dels moments en què es produeix un soroll més gran, tingués lloc lluny dels pisos afectats. La Generalitat també es va comprometre a canviar els materials per amortir l’impacte amb les agulles en arribar a l’estació, en un termini d’un mes.
Aquestes obres haurien de durar “entre quatre i cinc setmanes”, segons expliquen les fonts consultades, perquè caldrà importar les noves peces. Una veïna explica que cada setmana truca personalment al departament per saber en quin punt està aquesta reforma. Tot i això, els veïns consideren aquest període “just i raonable”, i és per això que els donaran aquestes quatre setmanes de marge abans d’elevar el to. Malgrat haver col·locat pancartes en què reclamen que els “tornin el silenci”, no permeten als periodistes pujar als pisos particulars per comprovar la magnitud del soroll, almenys mentre la Generalitat busqui la manera d’evitar-lo. Adverteixen, però, que si en el termini acordat persisteix el problema, faran públiques aquest tipus de gravacions que ells també han fet, i que asseguren que van impactar les autoritats que hi van anar.
No volen indemnitzacions
Els veïns reconeixen que no volen “cap tipus d’indemnització”, sinó que només pretenen “poder recuperar casa seva”. Reclamen que les declaracions de bona voluntat dels polítics, que valoren positivament, es posin en pràctica, i no els “deixin abandonats”. Opinen que si no es posa fi al soroll seran relegats a ser “pitjor que ciutadans de segona”, i es veuran “expulsats de casa seva”. Els veïns se senten “indefensos”, perquè qualsevol mesura per pal·liar el soroll no funciona perquè ve de sota terra. Afegeixen que aquest problema va començar des del dia que van començar a intensificar-se les proves per posar en marxa la línia 9.