Emergències

Les deficiències dels equips de respiració dels Bombers es van ocultar durant dos anys

Interior compra equips extres per garantir el servei si el jutge obliga a retirar els actuals, però els sindicats ho veuen insuficient

BarcelonaL'any 2020 un informe d'una de les dues empreses que fabriquen els equips de respiració (ERA) dels Bombers de la Generalitat de Catalunya alertava la direcció del cos que l'aire que contenia una de les botelles no complia la normativa i que calia revisar si en altres sistemes passava el mateix. El document va arribar als responsables del cos, però els sindicats asseguren que ningú els va avisar. Ara el departament d’Interior s’ha compromès a "fer la traçabilitat" d’aquest informe del 2020 i esbrinar per quin motiu "no va servir per activar" cap actuació de prevenció. El document el va redactar el fabricant Dräger arran d'un accident amb l’equip de respiració d’un bomber del parc de Cornellà de Llobregat. Els representants dels bombers han descobert les deficiències dels ERA després d'un segon informe d'aquest març que alerta del "risc d'asfíxia" que poden patir els efectius i que ja han posat en mans d'un jutge social perquè estudiï si cal substituir de manera immediata tots els equips, com demanen.

"Si l'equip es col·lapsa, te n'adones quan intentes agafar aire. Quin marge de maniobra tens per reaccionar? La gravetat de la situació és extrema", diu el David, que és bomber a Cornellà. "Si el 2020 haguessin fet cas d'aquell primer informe, potser avui no seríem aquí", lamenta el portaveu de Bombers CCOO, Jordi Riba. Aquest dijous s'ha fet la primera vista i el compromís del departament d’Interior, després d’una reunió aquest dimecres amb els sindicats, és que farà un contracte per la via d’urgència per revisar totes les botelles d'aire comprimit i tots els ERA operatius. Per fer aquesta revisió també comprarà per la mateixa via 400 espatlleres i 700 botelles noves perquè els bombers no es quedin sense material durant l'extinció dels incendis en què necessiten el sistema de respiració. El departament també repartirà arreu del territori 170 ERA revisats quan tingui botelles amb la càrrega d’aire verificada "i amb la traçabilitat garantida".

Cargando
No hay anuncios

Els sindicats denuncien que la mesura és només un pedaç i que cal substituir tots els equips actuals per uns altres de nous. El jutjat social ha de resoldre en les pròximes 48 hores si cal fer-ho o no. Més enllà del que decideixi el jutge, però, cosa que podria repercutir en les intervencions del cos, els bombers volen que es vagi a l'arrel del problema i se segueixi la traçabilitat de la recàrrega de les botelles d'aire, per determinar on es produeixen les deficiències i evitar que torni a passar. "El problema és la qualitat de l'aire", subratlla Antonio del Río, d'UGT Bombers, que també reclama que es registrin tots els equips i es faci un seguiment de totes les revisions i recàrregues, cosa que fins ara, diu, no es produeix. De fet, els sindicats no tenen clar quants equips hi ha distribuïts a tot Catalunya, tot i que consideren que podrien rondar les 2.700 espatlleres i les 3.900 botelles. "La Generalitat ha d'actuar amb contundència", considera.

Un dels canvis anunciats per Interior és que ara es controlaran els procediments de recàrrega de les botelles, operació que fan els mateixos bombers. També es demanarà a entitats independents -es pensa en centres universitaris o tecnològics- un peritatge dels ERA que hagin tingut incidents per tenir una valoració diferent de la que han fet fins ara els fabricants dels equips, Dräger i MSA. El motiu és que continua sense quedar clar què provoca que l’aparell que marca la reserva d’oxigen es congeli, un problema que es dona amb els ERA dels dos fabricants, fins i tot amb els nous que es van comprar a l’estiu després de la mort del bomber Joan Liébana el juny de l’any passat en l’extinció d’un incendi en un taller mecànic a Vilanova i la Geltrú.

Cargando
No hay anuncios

Nova informació per al cas Liébana

De fet, els sindicats sospiten que una fallada de l'equip de respiració de Liébana podria estar al darrere de la seva mort. Per això portaran els dos informes amb l'alerta del fabricant al jutge que porta el cas per si considera que poden ajudar a aclarir els fets i que es depurin responsabilitats. "El peritatge que es va fer en el seu moment està contaminat", ha assegurat Del Río, que ha explicat que l'empresa que va revisar l'equip de la víctima no va mirar si havia entrat aigua al dispositiu i si això va malmetre la qualitat de l'aire, entre altres coses, perquè en aquells moments -el juny del 2021- els representants dels bombers tampoc tenien coneixement de l'existència del primer informe en què s'alertava de les deficiències.

Cargando
No hay anuncios

"Ells no en tenien coneixement, ni nosaltres tampoc, però algú altre sí", ha deixat anar el portaveu d'UGT Bombers en referència al fet que els responsables del cos sí que havien rebut el primer informe, del 2020. Durant la investigació sobre el manteniment dels vehicles dels Bombers per part d'Iturri, els Mossos van registrar una conversa telefònica en la qual un dels investigats i un altre responsable de la direcció dels Bombers parlaven sobre aquest document.