BarcelonaDos fets aparentment incompatibles s’estan produint a la vegada. D’una banda, el nombre de senglars abatuts no ha deixat d’augmentar els últims anys i ja són més de 36.000 exemplars morts l’any. De l’altra, les poblacions d’aquest mamífer també es troben en nivells màxims i, segons l’últim recompte del departament d’Agricultura, la seva densitat es troba “en nivells excepcionalment alts a diversos sectors”. A la zona volcànica de la Garrotxa, per exemple, hi viuen 19 senglars per quilòmetre quadrat.
Més enllà de les xifres, o del fet anecdòtic que en alguns indrets els senglars i els porcs vietnamites s’han hibridat i crien conjuntament, l’excés de densitat genera “un notable augment dels problemes”, com ara els danys als conreus, les visites dels animals als nuclis urbans en busca de menjar i, també, els accidents a les carreteres. El Servei Català de Trànsit (SCT) va reconèixer al juny que les topades entre vehicles i animals salvatges s’han incrementat un 35% -sobretot per la presència de senglars-, i calcula que el cost de tot plegat entre el 2010 i el 2014 se situa en els 13,3 milions d’euros.
Reducció alternativa
Hi ha alguna alternativa a la cacera per controlar les poblacions de senglars? Tal com va avançar l’ARA al febrer, el parc de Sant Llorenç del Munt i l’Obac tenia previst iniciar al juliol una prova pilot per comprovar l’efectivitat d’una vacuna anticonceptiva que evita l’ovulació de la femella durant dos anys. Tot i així, el director del parc, Àngel Miño, va explicar ahir que tot segueix pendent de la firma del conveni entre la Diputació de Barcelona, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i els tres ajuntaments implicats -Vacarisses, Terrassa i Matadepera-. El problema es concreta en quin percentatge aportarà cadascú per cobrir els 50.000 euros que es calcula que costaria aquesta prova pilot. Lluny de la solució definitiva, cada nou accident de trànsit seguirà tenint un cost mitjà de 8.000 euros i els pagesos seguiran veient perillar les seves collites.