Drets socials

D'un any a nou mesos: el Govern es compromet a reduir l'espera de la valoració de la dependència

Drets Socials simplifica els tràmits per obtenir un grau de discapacitat i anuncia més contractacions i la modernització del procés

Una dona amb caminador mira una classe de gimnàtica, a Cornellà.

BarcelonaFa dos mesos que la filla del Félix, de 93 anys, va fer el registre de la sol·licitud per a l’avaluació del grau de dependència i “com a mínim” haurà d’esperar uns “cinc o sis mesos” abans que acabi tot el procés. Prèviament, la seva metgessa de capçalera havia examinat l’home per fer-li l’informe mèdic –preceptiu fins ara– i amb posterioritat caldrà que passi per una primera entrevista per valorar-li la capacitat de dependència (el grau) i una segona entrevista amb una treballadora social del seu ajuntament per acabar de determinar a quina ajuda o servei té dret (el PIA, en l’argot del sector). Segons l’estadística, gairebé s’hi estarà 326 dies, aproximadament un any, un termini que ara el departament de Drets Socials i Inclusió s’ha proposat escurçar 100 dies, fins a situar-lo en nou mesos d’aquí a finals del 2025.

Com el Félix, hi ha actualment 57.600 catalans (la majoria gent gran, però no només) que esperen la resolució de grau i 134.000 més que han iniciat els tràmits per a la valoració del grau de discapacitat i que, de mitjana, esperen també un any. Per a aquest grup, el departament també preveu que d'aquí un any l’espera voregi de mitjana els nou mesos.

Per retallar aquestes llistes d’espera, la conselleria que dirigeix Mònica Martínez Bravo planteja modernitzar la recollida de dades entre les oficines del departament i els serveis socials municipals, de tal manera que facin servir un mateix sistema informàtic perquè sigui més àgil compartir la informació i alhora s’eviti l’acumulació d’errors. En una roda de premsa, Martínez ha indicat aquest dilluns que avui dia “el 80% de sol·licituds es fan amb papers” que van amunt i avall, i això “acaba endarrerint molt el procés, que és anacrònic”.

Un 28% de demandes sense grau

En aquest apartat de modernització, la conselleria ha detectat que les demandes preventives de valoracions de graus formen un tap en un sistema cada cop més saturat per l’envelliment de la població. Un 28% de les demandes acaben sense cap grau reconegut i corresponen a peticions de persones que tenen una discapacitat lleu, que no tindrà dret a una prestació de dependència i que busca només tenir un certificat per obtenir una beca o un benefici fiscal.

Per a aquest grup es crearà un canal diferenciat, que es reforçarà pel Visor Salut-Social, a través del qual els treballadors tindran accés directe a la informació sanitària de l’usuari i, a més, es crearà un simulador de valoració de grau de dependència, perquè les famílies tinguin una idea de si val la pena iniciar els tràmits. “Això col·lapsa el sistema de valoracions”, ha indicat la consellera, que ha admès que a la ciutadania “li manca informació sobre què pot esperar” en cada grau de dependència.

Des de fa poc, el departament ja no demana l’informe mèdic i, en la línia de la transformació digital, simplifica els formularis electrònics per augmentar les peticions online, tot i que manté l’atenció presencial.

A aquest sistema informàtic desfasat s'hi suma també la falta de personal per fer les valoracions tant de dependència com de discapacitat. Es tracta d’equips de metges, psicòlegs o treballadores socials, que es volen reforçar amb mig centenar de professionals més. A banda, s’habilitaran nous perfils professionals, com ara terapeutes ocupacionals i psicòlegs, amb l’objectiu de “fer net a la llista d’espera”, segons Martínez. El problema se centra sobretot en els nou equips de personal propi de Drets Socials i també de funcionaris municipals, més que no en les plantilles dels consorcis sanitaris subcontractats per explorar els demandants, segons la conselleria. Amb els plans del departament, aquests professionals disposaran d’una calculadora basada en la intel·ligència artificial per determinar quins són els serveis necessaris, i que ha de simplificar la feina dels treballadors socials.

Per a les entitats de la discapacitat i la dependència, representades per Cocarmi, el pla presentat per la consellera és “un primer pas” i aplaudeixen la voluntat de fer front a una de les grans reivindicacions del sector, que denuncia que el temps juga en contra del col·lectiu. Segons les últimes dades, cada dia una trentena de catalans moren esperant una prestació de dependència. A més, alerten que hi ha una segona llista d’espera després d’obtenir el grau de discapacitat per cobrar una prestació o tenir un servei.

stats