Societat09/03/2017

Creixen un 60% els fons públics per a la recerca de les universitats catalanes des del 2013

S'ha revertit la tendència descendent dels últims anys, segons un informe de l'ACUP

Núria Martínez

BarcelonaCanvi de tendència en la recerca catalana en els últims anys. Els fons competitius (programes nacionals, estatals i europeus) aconseguits per les universitats públiques catalanes per a la recerca i la innovació l'any 2015 han crescut un 60% respecte del 2013. D'aquesta manera s'ha revertit la tendència descendent dels últims anys i s'ha passat dels 121,55 milions del 2013 -no hi va haver convocatòria del pla nacional de recerca- als 193,05 milions del 2015.

Si se sumen els fons no competitius -73,75 milions d'euros- al 2015 s'ha assolit una xifra total de 266,8 milions d'euros. Així ho mostra l''Informe d'Indicadors de Recerca i Innovació' elaborat per l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), que indica que els fons competitius per a la investigació han suposat un 72% del total, mentre que el 28% restant correspon a fons no competitius.

Cargando
No hay anuncios

Una altra dada positiva que mostra l'informe és que la mitjana de fons captats per personal docent i investigador (PDI) ha pujat a 35.231 euros, quan tres anys enrere, el 2012, era de 30.879.

Pel que fa a la producció científica, Catalunya va obtenir el 2015 un total de 23 ajuts de l'European Research Council (ERC), un creixement de més de mig punt respecte a l'any anterior, que la situa en quarta posició en el rànquing de països europeus participants, i la mitjana de publicacions per investigador -1,37 articles- és un 71% superior a la de la resta de l'Estat -0,80-.

Cargando
No hay anuncios

També es van llegir més tesis -un 5,4% respecte al 2014 i un 31% en comparació amb els anteriors 5 cursos-, i es van presentar un 14% més de patents que el 2013, amb 96 sol·licituds, que es van situar al mateix nivell que el 2009. A més, les universitats catalanes van generar el 2014 el 24% dels ingressos per activitats de transferència de coneixement en relació amb el total de l'Estat.