Creix el nombre de passatgers en vols intercontinentals a l'aeroport
Emprenedors i directius es desplacen a altres indrets del món per fer reunions i trobades professionals que en videoconferència no són prou productives
Eva Riu és una activa dissenyadora barcelonina de 37 anys que viatja molt sovint per motius de feina. "Amb el vol d'American Airlines des de Barcelona em planto a Nova York en unes vuit hores", diu l'Eva, que es dedica a la moda ètica -feta mitjançant comerç just, amb teixits ecològics i d'edició limitada d'artistes-. El seu és un model de negoci global, que l'obliga a viatjar: li convé estar en contacte amb proveïdors i fabricants d'altres països. A més de Nova York -ciutat referent en temes de moda, on hi ha un públic sensible als seus productes- també es desplaça habitualment a l'Àsia, ja que una part de la seva col·lecció es fabrica en aquest continent. "La connexió directa entre Barcelona i Singapur em va molt bé; m'estalvio hores mortes als aeroports d'enllaços. El fet que hi hagi elevades freqüències de vol amb Nova York, Singapur i moltes altres ciutats és clau per al desenvolupament de la meva empresa", explica.
Hi ha molts casos similars al d'Eva Riu. Força emprenedors, directius d'empreses... es desplacen uns quants cops l'any a altres indrets del món per fer reunions i trobades professionals, que en videoconferència no són prou productives. Aquest és un dels motius que explica el fet que el nombre de passatgers de vols intercontinentals a l'aeroport de Barcelona - el Prat no ha parat de créixer darrerament, i continua fent-ho. Les dades recollides al mes d'agost, que s'acaben de donar a conèixer, ho certifiquen: un 9,5% més d'usuaris van realitzar connexions de llarg radi durant aquest mes, en relació a l'agost de l'any passat.
Desglossant les dades per destinacions, Nova York i Tel Aviv són les ciutats més sol·licitades. Quant a increments, destaca l'augment de passatgers de la ruta a Doha operada per la companyia Qatar Airways al mes d'agost, que va créixer moltíssim, concretament un 57,7% respecte al mateix mes de l'any 2012.
L'augment del 15,3% en la ruta que Emirates té a Dubai és una altra de les claus que explica el creixement de vols intercontinentals a l'aeroport del Prat; actualment hi ha un vol diari entre Dubai i Barcelona. La consolidació de l'aposta d'Emirates per la capital catalana es produirà a principis de l'any 2014, quan aquesta companyia cobreixi la ruta Dubai-Barcelona amb l'avió més gran del món, l'A380.
Altres rutes que han registrat un notable increment del nombre d'usuaris són les connexions de la capital catalana amb Buenos Aires, de la mà d'Aerolínias Argentinas, i amb Miami, per part d'American Airlines, i també algunes destinacions del nord d'Àfrica.
Cal destacar l'augment de passatgers de la Unió Europea, que a l'agost van ser 2.060.336, és a dir, un 3,75% més que en el mateix mes del 2012. La xifra total de passatgers internacionals de països que no són de la UE també va créixer el mes passat: l'agost del 2013 es van registrar 871.259 usuaris, un 12,95% més que l'agost del 2012.
2.176 congressos i convencions
En aquests increments hi té a veure, esclar, no només el fet que Barcelona és una marca turística de primera -els atractius són prou coneguts, i ben variats, per això un percentatge significatiu de viatgers repeteixen estada a Barcelona- sinó que a més és una de les destinacions favorites del món a l'hora de celebrar reunions de caràcter científic i empresarial. L'any 2012 la ciutat de Barcelona va acollir 2.176 reunions, entre congressos i convencions d'empresa, que van suposar la visita de gairebé 600.000 delegats, els quals van fer un total de 2.199.580 pernoctacions hoteleres.
Sònia Recasens, tinent d'alcalde d'Economia, Empresa i Ocupació de l'Ajuntament de Barcelona, destaca que el consistori barceloní "impulsa la celebració d'aquestes reunions professionals, ja que són una excel·lent ocasió per a la creació de sinergies i oportunitats de negoci amb les empreses locals i alhora generen un important impacte econòmic per a la ciutat". Recasens també posa de relleu que "aquests esdeveniments tenen una projecció internacional que ajuda al posicionament exterior de Barcelona en sectors estratègics d'alt valor afegit, un aspecte que contribueix a la reactivació econòmica de la ciutat i del país".
El paper del CDRA
L'any 2005 es va crear el Comitè de Desenvolupament de Rutes Aèries (CDRA), integrat per Aena Aeropuertos, la Generalitat de Catalunya, l'Ajuntament de Barcelona i la Cambra de Comerç de Barcelona, amb l'objectiu de posicionar Barcelona al mapa mundial de rutes aèries de llarg recorregut. El CDRA treballa pel desenvolupament i la promoció de les rutes aèries internacionals a l'aeroport de Barcelona - el Prat. També col·labora en la difusió de la imatge de la marca de Barcelona com a destinació turística i de negocis de primer ordre. El Comitè manté un contacte continuat amb les companyies aèries intercontinentals que operen a Barcelona, oferint-los suport i promocionant la seva activitat. Enguany centra especialment la seva activitat en els mercats asiàtics i americans.