MEDI AMBIENT

Els cotxes més verds tindran premi

El Govern endureix els criteris ecològics i busca el suport municipal per als descomptes per aparcar

Un dels problemes dels cotxes elèctrics és que hi ha molt pocs punts de recàrrega a les ciutats, com aquest de la Diagonal.
Mario Martín Matas
23/01/2016
3 min

BarcelonaUna de les primeres mesures que tindrà sobre la taula el nou Govern és l’aprovació del decret que regula els descomptes en els peatges de la Generalitat, i que reforçarà els criteris ecològics. L’administració catalana va enllestir al novembre la classificació que vol instaurar, en funció de quins models de vehicles són més o menys contaminants. Els nous requisits, més ambiciosos, impliquen que gairebé la meitat dels 5.000 cotxes que actualment tenen algun tipus de descompte ara deixaran d’estar bonificats a causa de l’enduriment de les condicions. El Govern assumeix que hi podria haver crítiques, perquè alguns dels 2.500 cotxes que es quedaran fora de les ajudes van apostar per aquest model precisament perquè tenia subvencions públiques, que ara deixaran de tenir.

L’etiquetatge era “fonamental”, perquè és el que permetrà aplicar les mesures que preveu el pla de millora de l’aire, explica la directora general de Qualitat Ambiental, Assumpta Farran. D’acord amb la nova gradació, que va del verd al negre, només els vehicles elèctrics purs, els que funcionen amb hidrogen, i els que són híbrids amb una autonomia mínima de 40 quilòmetres, podran beneficiar-se de tots els avantatges. Són uns 300 cotxes a tot Catalunya, que no hauran de pagar els peatges d’entrada a Barcelona -que siguin propietat de la Generalitat-, podran circular pel carril bus-VAO i, quan els ajuntaments ho incorporin, també tindran descomptes en l’aparcament.

Els dièsel, descartats

El segon nivell de vehicles més nets, i aquí és on rau la principal novetat, inclourà només els que tinguin unes emissions per sota de 60 mil·ligrams d’òxid de nitrogen (NOx) per quilòmetre. És a dir, a la pràctica cap vehicle que funcioni amb dièsel complirà aquest requisit, perquè per primer cop s’incorporen les emissions de partícules nocives a la classificació, i no només els gasos d’efecte hivernacle (CO 2 ). Aquests cotxes tindran un descompte del 30% als peatges, podran circular pel carril bus-VAO i també pagarien menys per aparcar.

Farran assegura que el nou etiquetatge està pensat per beneficiar, com a màxim, el 10% dels vehicles -en un principi no afectarà ni l’1%-, perquè la intenció és incidir sobre el gruix de cotxes i, especialment, animar els que tenen els més vells i contaminants a pensar en criteris ambientals quan el canviïn.

L’etiquetatge dissenyat pel Govern s’ha fet després d’estudiar 215 sistemes similars a tot Europa, i per això la directora creu que incorpora els aspectes més positius, sense fixar-se només en la tecnologia o en l’antiguitat del vehicle. És a dir, no tanca la porta a incorporar en un futur els dièsel als models més ecològics si són capaços de reduir les seves emissions.

El desplegament del nou model, però, té dos handicaps. El primer és que el sistema neix incomplet, perquè no pot incorporar les autopistes que són titularitat de l’Estat: AP-7 i AP-2. La direcció general de Trànsit (DGT) també està preparant les seves etiquetes -de moment només ha ratificat els beneficis per als vehicles elèctrics-, i encara no se sap si seran semblants a les catalanes. Farran ho veu factible, i confirma que s’han fet nombroses reunions de treball en aquesta línia, tot i que defensa que el Govern hagi accelerat per la urgència de prendre mesures. L’altra limitació és que els descomptes als peatges només s’apliquen entre els usuaris del Teletac, i que aquest registre és voluntari. Això podria excloure els cotxes que contaminen més, perquè difícilment tindran incentius per inscriure-s’hi. De fet, les concessionàries de les autopistes no participen en el programa perquè és el Govern qui paga les quantitats que es descompten.

Incorporar els ajuntaments

En última instància, per ser potent, el sistema haurà d’incorporar els municipis metropolitans, la zona més contaminada de Catalunya i on hi ha sis municipis de més de 100.000 habitants. Regular les places d’aparcament és competència municipal i, per tant, qualsevol incentiu o penalització ha de comptar forçosament amb ells.

Juntament amb el diàleg amb els ajuntaments, Territori i Sostenibilitat s’ha fixat com a prioritat el desenvolupament de les zones urbanes d’atmosfera protegida (ZUAP), espais en què, atesa la seva idiosincràsia, com és la proximitat d’una escola, caldria ser especialment curosos. De moment ha fet una prova pilot a l’Hospitalet i està enllestint una guia per recomanar com s’haurien d’implementar aquests espais. La nova llei de qualitat de l’aire també preveu la creació d’un impost per gravar la mobilitat o la possibilitat d’ajustar els preus -també del transport públic- durant els episodis de contaminació, dues propostes que semblen encara lluny, perquè obligarien a implantar un sistema de mobilitat intel·ligent.

stats