Tots els passatgers del 'Concordia' es podrien haver salvat, segons la Capitania
L'almirall Marco Brusco assegura davant del Senat italià que si Francesco Schettino no hagués perdut una hora i hagués donat el senyal d'alarma a temps s'hauria pogut salvar tothom
RomaEl comandant general de la Capitania de Ports italians, l'almirall Marco Brusco, ha assegurat aquest dijous que si Francesco Schettino, el capità del creuer que va naufragar el 13 de gener davant de l'illa italiana del Giglio, hagués donat el senyal d'alarma a temps s'haurien salvat tots els passatgers.
Brusco ha comparegut davant del Senat per explicar la posició de les capitanies de port respecte al naufragi del creuer Costa Concordia, que de moment ha causat 16 morts, entre els quals hi ha un espanyol i un peruà, i 22 desapareguts.
"Si el comandant Schettino no hagués perdut una hora preciosa hauria sortit tot perfecte. S'haurien baixat els bots de salvament amb tranquil·litat amb tots els passatgers a bord. No obstant això, la primera hora, que és la més important, es va perdre, i es va treballar després enmig de l'angoixa. A més, ell va marxar i només arribaven ordres contradictòries", explica Brusco.
Impossible baixar els bots
Un dels principals problemes del salvament dels passatgers ha estat la impossibilitat de baixar els bots, ja que una hora després de l'impacte amb els esculls, el vaixell estava massa inclinat perquè poguessin baixar.
El responsable de les capitanies ha estat contundent en afirmar que la culpa "és segurament del comandant Francesco Schettino", però també ha preguntat on eren la resta d'oficials i per què no van fer res.
La maniobra d'acostament
Sobre la maniobra d'acostament del creuer a la illa del Giglio, que va ser el que va causar l'impacte amb l'escull que va fer que al vaixell hi entrés aigua, Brusco va assegurar que "les rutes les decideix el capità i n'ha d'assumir tota la responsabilitat".
Segons l'almirall Brusco, "la maniobra d'acostament va ser una cosa extravagant, perquè es va produir gairebé en angle recte respecte a l'illa del Giglio i amb una velocitat elevada".
A més, Brusco assegurar que la Capitania de Port no va ser avisada de l'anomenada "salutació", a Giglio. És a dir, desconeixia l'acostament a pocs metres de la superfície de l'illa.
Extracció del carburant
D'altra banda, Brusco va informar els senadors que, com estava previst, com a molt tard dissabte que ve començarà l'extracció del carburant per part de la companyia holandesa Smit Salvage, que aquests dies està preparant la nau per començar les tasques de bombeig.
L'Agència Regional per a la Protecció Ambiental de la Toscana (ARPAT), regió a la qual pertany el Giglio, ha assegurat que la presència d'hidrocarburs i compostos tensioactius, presents en els detergents que hi ha dins del vaixell no suposaran un problema per a l'entorn aquàtic de l'illa.
Anàlisi toxicològica a Schettino
La Fiscalia de Grosetto, que està portant les investigacions, ha anunciat que, de moment, no hi ha més persones investigades.
També avui començaran els exàmens toxicològics sobre les mostres biològiques de Schettino, que actualment està sota arrest domiciliari amb l'acusació de naufragi, abandonament de la nau i homicidi involuntari múltiple.