El 'Costa Concordia', desencallat

L'operació supera una de les fases més incertes

Efe
16/09/2013
2 min

RomaL'operació per reflotar el 'Costa Concordia', el creuer que va naufragar fa 21 mesos a l'illa de Giglio, avança amb "precisió" i el buc ja s'ha separat de les roques on va quedar encallat.

Un dels responsables del projecte, Sergio Girotto, ha informat que tot està funcionant perfectament i que ja s'ha superat una de les fases "més incertes", que era el moment en què s'havia de desencallar el buc.

"Les primeres dues hores eren les més incertes perquè no se sabia amb precisió com d'encallat estava el vaixell", ha explicat Girotto, que ha confirmat que el vaixell encara té una part a la roca i una altra en una de les plataformes que s'han construït.

El procés de reflotament

El 'parbuckling', el terme tècnic amb què es coneix l'operació amb la qual es procedirà a la rotació de 65 graus perquè el vaixell torni a estar en posició vertical, ha començat a les 9.00 hora italiana i durarà prop de 12 hores.

Aquesta primera fase preveu que una espècie de gats tensin per una banda els cables d'acer units a la part superior dels flotadors i de les plataformes que s'han instal·lat, mentre que uns altres cables, connectats a les 13 torretes construïdes a estribord, s'utilitzin per equilibrar el vaixell.

Segons ha explicat Girotto, després de les primeres cinc hores, amb una força de tracció de 6.000 tones, el vaixell ha sigut redreçat prop de 2 graus. A poc a poc, l'operació guanyarà rapidesa.

Quan el creuer ja estigui en posició vertical es passarà a la fase següent, amb la instal·lació de 15 flotadors estabilitzadors més, iguals que els instal·lats a la part esquerra del buc. Un sistema pneumàtic, que buidarà l'aigua del seu interior de manera gradual, donarà l'empenta suficient per reflotar el vaixell.

Possible impacte mediambiental

La presidenta de l'Observatori Mediambiental, Maria Sargentini, ha informat que no s'han apreciat elements preocupants durant aquesta primera fase.

Abans de començar el reflotament s'havien generat dubtes sobre el possible impacte mediambiental que tindria l'operació, a causa de tots els residus i líquids que encara hi ha a l'interior del vaixell, i que es podrien abocar al mar.

stats