Societat24/05/2016

La UE critica el "rendiment insuficient" del corredor mediterrani

El Tribunal de Comptes europeu critica en un informe la manca d'inversió d'Espanya i França

Laia Forès / Acn
i Laia Forès / Acn

Brussel·lesEl corredor ferroviari mediterrani és una de les infraestructures de transports considerades prioritàries per la Unió Europea, però ni l'impuls polític que suposa incloure el corredor a la llista de prioritats comunitàries ha fet que els dos estats membres encarregats de posar-lo en marxa i de treure'n el màxim partit hagin fet els deures. El Tribunal de Comptes de la UE denuncia en un dur informe fet públic aquest dimarts la “falta de competitivitat” i el “rendiment insuficient” del tram del corredor mediterrani entre Espanya i França.

El tribunal europeu alerta que “no s’han complert, ni de bon tros, els objectius” del nou tram Perpinyà-Figueres, ja que de mitjana la línia és “utilitzada diàriament per menys de quatre trens de mercaderies”. La inversió per a aquest tram va ser de 279 milions d’euros, dels quals la UE en va pagar 70. El text també lamenta que “en el tram Barcelona-Figueres no estan connectats a la xarxa ferroviària d’ample estàndard una sèrie de ports i fàbriques que constitueixen importants orígens i destinacions de mercaderies”.

Cargando
No hay anuncios

Transport de mercaderies

Un dels principals objectius del corredor mediterrani és descongestionar les carreteres i autopistes pel que fa al transport de mercaderies, una fita que de moment no s'està complint. L’informe del Tribunal de Comptes lamenta que “actualment només es transporten a través dels Pirineus 3,1 milions de tones de mercaderies, cosa que representa el 3% del total del transport de mercaderies terrestre” entre França i l’estat espanyol. En canvi, cada any creuen la frontera 90 milions de tones de mercaderies en camions, uns 19.000 al dia.

Cargando
No hay anuncios

El Tribunal de Comptes Europeu assegura que “la falta de competitivitat del tram i el consegüent rendiment insuficient” de la connexió ferroviària entre Catalunya i França “és degut, sobretot, als problemes de coordinació de la inversió a les bandes de la frontera”. “Això demostra que el concepte de corredor mediterrani de mercaderies no el tenen en compte del tot les autoritats nacionals competents”, afirma el text.