Infraestructures
Societat19/10/2011

Germà Bel: "No entendria que no s'inclogués com a prioritari el Corredor Mediterrani"

L'expert en infraestructures diu a TV3 que s'ha d'apostar per les mercaderies i oblidar-se del "glamur" de l'alta velocitat 

Ara
i Ara

BarcelonaEl catedràtic d'economia aplicada de la UB i expert en infraestructures, Germà Bel, es mostra conveçut que la xarxa de transports europea que s'ha de presentar aquest dimecres al migdia inclourà com a prioritari el Corredor Mediterrani, i considera que a més serà "bastant complet". "No entendria que no s'inclogués com a prioritari el Mediterrani", ha afirmat Bel, que tot i així creu que difícilment el Central –que ja està inclòs com a prioritari des del 2003– deixarà de ser-ho. Per això, diu, "hem de veure si hi ha més prioritats", perquè els recursos que la Unió Europea destinarà a aquesta xarxa ferroviària seran invariables, i per tant caldrà repartir-los entre totes les línies que finalment s'aprovin. En aquest sentit, ha recordat que "si tot és prioritari, res no ho és". En una entrevista a Els matins de TV3Els matins , Bel ha remarcat també que la construcció d'un túnel a Canfranc –que permetria connectar Espanya i França a través del Corredor Central– "no és que sigui car, és que no serveix per a res".

Segons ell, la inclusió del Corredor Mediterrani com a prioritari serà una "esmena a l'Espanya radial", tot i que, diu, caldrà esperar a veure "els detalls" per saber "com queda tot". A més, ha lamentat que, pel que se sap fins ara, el pla que presentarà avui el comissari europeu de transports no inclourà cap "sistema de sancions" per penalitzar els estats que inclompleixin l'obligatorietat d'invertir en les línies prioritàries abans del 2030.

Cargando
No hay anuncios

D'altra banda, Bel ha insistit que ara mateix la prioritat ha de ser construir una via per al transport de mercaderies, i ha reclamat: "Deixem-nos del glamur de fer alta velocitat i transport de passatgers". Segons ell, això encariria molt el projecte –fins als 51.000 milions d'euros de què parla el govern espanyol–, mentre que si només es construeix la línia de mercaderies el cost seria de "5.000 milions des de la frontera fins a Almeria i 7.000 fins a Algesires". "Estem parlant que les mercaderies vagin des d'Algesires fins a Europa, i per això el Corredor ha de passar per on hi ha mercaderies", ha destacat l'economista, en defensa de la necessitat del Corredor Mediterrani.

Bel creu que la construcció del Corredor Mediterrani pot fer arribar fins al "10% o més" la quota de transport de mercaderies per tren a l'Estat, mentre que ara se situa entorn al 4%. "Tenim tant espai per millorar, perquè s'ha fet tan malament, que segur que la millora és grossa", ha vaticinat. Tot i així, preveu que molt probablement el Corredor Mediterrani serà "de pagament", i deixa clar que el tranport per camió seguirà sent "hegemònic".