Les alarmes fan l’agost durant les restriccions del covid
La sensació d’inseguretat creix amb les limitacions de mobilitat
BarcelonaLa contractació d'alarmes ha continuat a l'alça durant la pandèmia; en part, per por a possibles ocupacions. El nombre d'immobles ocupats ha crescut un 7% durant el 2020, mentre que els robatoris a domicilis han disminuït fins a un 36%, segons dades dels Mossos d'Esquadra i el ministeri de l'Interior. Llavors, com s'entén que les alarmes hagin tornat a tenir un bon any? "La sensació de seguretat és subjectiva i no té per què correspondre's amb la seguretat real", recorda la doctora en dret i especialista en seguretat Montse Iglesias-Lucía, que apunta dos factors claus que han pogut influir en la percepció d'inseguretat: el fet que hi hagi hagut gent que durant molt de temps no ha pogut anar a veure o controlar la seva segona residència per les restriccions del covid i la pressió publicitària de les grans empreses.
Així, tot i la disminució general dels delictes, les companyies d'àmbit estatal han continuat fent l'agost. La segona més gran del sector, Prosegur Alarmes, que es va unir a Movistar l'any passat, va arribar a triplicar la instal·lació d'alarmes just després del primer confinament domiciliari, entre el juny i el setembre del 2020, respecte al mateix període del curs anterior. Pel que fa a la tercera que factura més, ADT, va engreixar un 30% la seva cartera de clients. La més gran, Securitas Direct, encara que es nega a donar dades exactes, també ha admès que ha estat un molt bon any per a les seves butxaques.
Més enllà de les alarmes, han crescut altres contractacions relacionades amb la seguretat. Tant Iglesias-Lucía com la criminòloga, professora de la UB i directora de l'empresa de seguretat Protimsa, Helena Mulero, apunten que cada vegada hi ha més gent que opta per contractar un servei de videovigilància. "Controlar què passa a casa teva en temps real des del mòbil augmenta la sensació de seguretat i tranquil·litza molts propietaris", diu Iglesias-Lucía, que és directora de l’Escola de Prevenció i Seguretat Integral de la UAB. D'altra banda, apunta Mulero, també va augmentar després del primer confinament domiciliari la contractació de càmeres de videovigilància termogràfiques per poder controlar la temperatura de les persones que entren a espais tancats. "Ara ja ha baixat aquesta febre", matisa.
La crisi del covid, però, no és l'única causa del creixement de l'últim any del negoci de la seguretat privada. Mulero, que també és membre del Col·legi de Criminòlegs de Catalunya, l'emmarca en una tendència a l'alça que ve d'anys enrere en què també hi juga un paper "clau" la publicitat. "Hi ha falques publicitàries molt bèsties, que només volen atiar el missatge de la por i espantar els ciutadans", assegura l'empresària i professora. "Cal tenir en compte que en els últims anys ha crescut molt la incidència de notícies sobre ocupacions i robatoris a domicilis", afegeix l'advocat penalista Marco Esteban. Sobre aquesta qüestió, Mulero es mostra crítica amb "les opinions personals que tenen eco als mitjans basades en percepcions" o la difusió de segons quins estudis que es fan des de les mateixes empreses interessades.
Una ofensiva reconeguda
De fet, algunes empreses han aprofitat tot aquest context del covid per llançar una ofensiva publicitària, com així ho admeten des de Prosegur Alarmas. "A l'unir-nos a Movistar la nostra capacitat comercial ha crescut molt, també pel que fa a botigues i a la potència dels call centers", reconeixen fonts de l'empresa. En canvi, Securitas Direct assegura que ha dedicat el mateix percentatge de la facturació total –que ha augmentat– a la publicitat que en anys anteriors i que, per tant, no ha fet cap esforç extra en aquest sentit durant la pandèmia.