Les entitats socials denuncien un "nou retard" del Govern en els pagaments

Afers Socials nega impagaments i diu que una "petita part" de factures ha canviat de procediment

Cues al menjador social de 'Las misioneras de la caridad' situat al carrer  de l'Arc de Sant Agustí al barri del Raval, Barcelona
Ara
25/06/2020
3 min

BarcelonaLa Confederació del Tercer Sector Social de Catalunya denuncia un nou retard en els pagaments del Govern i considera "incomprensible" que això passi quan encara es pateixen els efectes de la pandèmia del covid-19. En un comunicat, les entitats asseguren que aquest retard afecta gent gran, persones amb problemes de salut mental, discapacitats i l'atenció precoç. La Confederació ha exigit el pagament immediat de les factures pendents, que sumen més de 75 milions d'euros amb data del mes de maig. Asseguren que, hores abans de la revetlla, el departament de Treball, Afers Socials i Famílies va comunicar que els abonaments de les quantitats corresponents al mes d'abril no es podrien fer tots efectius en el termini habitual. La conselleria, al seu torn, ha reaccionat a la denúncia defensant que no hi ha hagut cap impagament a les entitats que presten serveis al Sistema Català de Serveis Socials i que la Generalitat es va comprometre a abonar el 100% dels serveis encara que alguns s'haguessin suspès amb l'estat d'alarma.

En un comunicat, han assegurat que l'abonament dels serveis suspesos es fa com a compensació pel covid-19 i que, per això, s’ha hagut d’articular un sistema de pagament diferent, a través d’un decret llei del 15 de juny. Les factures corresponents al mes d'abril que es van presentar després d'aquesta data s’han de fer un altre cop amb un nou procediment de facturació perquè es tracta de compensacions, segons remarquen des del departament, que puntualitzen que això afecta una petita part de tota la facturació (un milió d’euros) i que fa referència a serveis que han estat suspesos. Defensen que la resta de serveis s'han pagat "amb normalitat".

Les entitats del Tercer Sector ja fa temps que avisen que estan suportant una situació econòmica "insostenible", amb més de 75 milions en concepte de factures venudes i gairebé 83 milions de subvencions executades i justificades, però que no han arribat. Després de fer-se pública la versió de la conselleria, han apuntat que la seva denúncia respon a una "comunicació oficial" del departament que capitaneja Chakir el Homrani dimarts en la qual s’avisava que, a causa de modificacions en el procediment de pagaments, els abonaments de les quantitats corresponents al mes d’abril no es podrien fer efectius dins del termini habitual.

La Confederació es queixava que el Govern no només no dona resposta a les seves peticions en forma d'un pla de mesures urgents sinó que a més retarda el pagament a les entitats i celebra que, segons la conselleria, el retard en el pagament afecti només un 8% de les factures. Insisteix, però, que qualsevol retard genera un "greu perjudici" en les entitats i remarca que si l'endarreriment ve causat pel canvi de sistema de facturació s'haurien de poder garantir els terminis establerts.

"Un retard en els pagaments en aquest moment és inadmissible. Fa tres mesos que expliquem que l'impacte de la pandèmia sobre unes entitats que ja estaven en dificultats les pot acabar portant al col·lapse. I en lloc de respostes ens trobem decisions d'aquests tipus. Plou sobre mullat", lamenta Joan Segarra, president de la Confederació, que insta a veure si el 30 de juny es cobren realment totes les factures pendents.

Les entitats constaten que la situació de "greuge" ja es va evidenciar quan el Govern va anunciar una paga extraordinària per compensar el sobreesforç fet només pels seus treballadors. La Confederació no entén com poden quedar fora d'aquest reconeixement els milers de professionals que han treballat en recursos assistencials d'atenció a persones amb salut mental, centres de protecció a la infància i l'adolescència, persones sense sostre, dones que han patit violència masclista, persones amb addicions i altres aspectes, com ara l'atenció al domicili.

stats