Societat11/04/2020

Videotrucades amb el metge de família i control del covid-19 en línia: la digitalització del sistema de Salut s'accelera

Salut espera que alguns dels tràmits i automatismes es puguin mantenir un cop superada la pandèmia

Germán Aranda / Montse Riart
i Germán Aranda / Montse Riart

BarcelonaTenir el metge de capçalera a un clic. Aquesta possibilitat que fa uns mesos semblava remota serà una realitat a Catalunya. Salut ha desenvolupat un nou sistema perquè algunes de les consultes programades que tenien els pacients aquests dies amb el metge de capçalera es puguin mantenir, a través d'una videoconferència. L'apli Stop Covid-19 i les videoconferències amb pacients són la punta de llança d'una transformació que des del Govern esperen que sigui profunda.

"Vam fer l'aplicació, conjuntament amb la Fundació TIC Salut i Agència de Qualitat i Avaluació Sanitàries de Catalunya (AQuAS),en 48 hores", explica al diari ARA Pol Pérez Sust, director de l'Àrea de Sistemes d'Informació del Servei Català de la Salut (CatSalut). Un cop a dins (l'han visitat més de 800.000 usuaris únics en un total d'1.900.000 tests), l'explicació dels símptomes dels usuaris permeten classificar-los en quatre grups. Els 0 no presenten cap símptoma i, per tant, no requereixen seguiment. Els pacients 1 són els que tenen símptomes més greus combinats amb patologies prèvies i els 2 són els que tenen aquests símptomes però sense patologies. A aquests últims, el Servei d'Emergències Mèdiques (SEM) els truca per reavaluar-los, activar el seguiment d'atenció primària i, si cal, en alguns casos, enviar-los una ambulància a casa, malgrat que la majoria acaben en posició de menys gravetat, explica el responsable de sistemes. Els grups 3 i 4 són els pacients amb simptomatologia lleu, als quals es deriva a atenció primària i es controla amb trucades.

Cargando
No hay anuncios

Sobre el terreny, els metges i infermers, així com els hospitals i les seves ampliacions a hotels i centres de campanya, també han hagut de rebre un important reforç digital. "Hem repartit 2.000 portàtils i més de 1.000 mòbils als hospitals i pavellons", explica Pérez Sust sobre un equipament clau per accedir als historials mèdics i informatitzar els tractaments en les ampliacions dels serveis d'emergència. "A més, s'ha hagut de desplegar tota la xarxa digital interna de les noves instal·lacions", afegeix.

S'han posat en marxa les connexions perquè els metges puguin treballar a distància, accedir des d'un escriptori virtual a tota les eines digitals que ja feia servir i també a l'historial clínic dels pacients.

Cargando
No hay anuncios

La transformació digital ja s'estava gestant en l'àmbit de la Salut, però l'impacte de la pandèmia del coronavirus l'ha accelerat. Per la lluita contra el coronavirus, però també per la necessitat d'evitar les atencions presencials si no són estrictament necessàries. Salut ha desenvolupat un nou sistema perquè algunes de les consultes programades que tenien els pacients aquests dies amb el metge de capçalera es puguin mantenir, a través d'una videoconferència, l'econsulta i La Meva Salut. Els usuaris es poden donar d'alta des de casa i fer en línia tràmits que no requereixen activitat presencial, com recollir una alta o una baixa mèdica i accedir o veure resultats de proves. El pla de salut també es pot consultar en aquesta plataforma i imprimir-lo. Les receptes mèdiques s'han prorrogat per evitar consultes innecessàries.

"Hem hagut de dotar de webcams els CAP, perquè no tots en tenien", explica Pérez Sust sobre un sistema, el de videotrucades amb el metge de primària des del CAP, que s'ha potenciat durant la crisi a nivells inesperats, "un impuls" d'un mètode que pot ser útil en alguns casos. Una comunicació per mails encriptats i trucades a iniciativa del metge quan ho veu necessari han ajudat també a controlar l'evolució de pacients amb malalties no relacionades amb el virus.

Cargando
No hay anuncios

Divendres, a més, va entrar en funcionament un bot de WhatsApp, un servei que permet rebre gratuïtament a través d'aquest sistema de missatgeria informació "oficial i veraç" sobre la pandèmia. Per connectar-s'hi cal entrar a la web https://gen.cat/whatsapp o afegir el número +34681012012 als contactes del mòbil i començar un xat amb la paraula Hola.