Les sis claus del pla del Govern per reduir la contaminació un 20% en quatre anys
Etiquetes als cotxes, motos elèctriques, peatges verds i sancions. El pla de qualitat de l'aire de la Generalitat preveu que un 70% de les noves motos siguin elèctriques i obre la porta a restriccions de trànsit
BarcelonaEl pla de qualitat de l'aire que ha redactat el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat té com a gran objectiu reduir en un 20% les emissions contaminants a l'àrea metropolitana de Barcelona en un termini màxim de quatre anys i amb la finalitat de complir les exigències de la Unió Europea. Les principals mesures són la posada en marxa de peatges verds als accessos a Barcelona, etiquetar els vehicles en funció del seu nivell d'emissions, aconseguir que un 70% de les noves motos siguin elèctriques i canviar el marc legal perquè les policies locals puguin multar els vehicles més contaminants:
1) Modificar l'impost de carburants: El 71% del parc mòbil català és de vehicles dièsel, els principals agents emissors de partícules i òxid de nitrogen (NOx). El pla demana a l'Estat que s'equilibri l'impost especial sobre carburants entre els turismes de benzina i els dièsel (s'igualaria el preu dels carburants) perquè aquests últims tinguin menys pes.
2) Zones Urbanes d'Atmosfera Protegida (ZUAP): Els municipis amb més de 100.000 habitants hauran de crear espais amb circulació restringida de vehicles. Els turismes hauran d'anar etiquetats en funció del seu nivell d'emissions i cada ajuntament haurà de decidir com i de quina manera aplica les restriccions de trànsit.
3) Objectiu 70% de motos elèctriques: El pla incentivarà que, l'any 2020, el 70% de les noves motos siguin elèctriques. Es vol convertir Catalunya en un referent d'aquest sector de l'automoció.
4) Reducció de peatges als vehicles menys contaminants: A partir del gener ja s'oferiran descomptes addicionals del 20% als vehicles amb menys emissions als túnels de Vallvidrera i, posteriorment, la mesura s'estendrà a la resta de peatges dels accessos a Barcelona. A aquesta rebaixa se li sumarà la que ja s'aplica als vehicles amb major ocupació, que també s'ampliarà a altres punts.
5) Sancions als vehicles contaminants: El Govern vol canviar el marc legal per facilitar que es pugui sancionar els vehicles més contaminants. Actualment, les policies locals no disposen d'eines administratives per multar excepte si disposen d'aparells de mesura de les emissions. Amb la nova normativa es podrà multar fins i tot si de forma visual l'agent té la certesa que el vehicle contamina massa. L'usuari tindrà un mes per corregir la deficiència (o demostrar que no contamina) i estalviar-se la sanció.
6) Protocol en cas d'episodis de contaminació: El pla vol regular a través d'un protocol les mesures determinades a prendre, de forma conjunta amb els ajuntaments, en els casos d'episodis de contaminació provocats per factors ambientals. Aquest document determinarà els avisos que s'han de llençar a la població i les mesures que s'haurien de prendre, sense que en cap cas s'hi inclogui la prohibició de circular amb vehicle, però si la recomanació de no utilitzar-lo.