La connexió del tramvia per la Diagonal tornarà al ple del gener
Colau es recolza en el baròmetre municipal per pressionar la resta de forces a posicionar-se
BarcelonaEl govern d'Ada Colau no renuncia a aprovar la connexió del tramvia per l'avinguda Diagonal i, per això, tornarà a plantejar la proposta al ple municipal previst per a aquest mes de gener. La tinent d'alcalde de Mobilitat, Janet Sanz, ho ha anunciat aquest divendres, l'endemà que es fes públic el baròmetre municipal semestral, en què gairebé un 63% dels barcelonins enquestats es mostren a favor de connectar el Trambaix i el Trambesòs.
Sanz ha assegurat que no entendria que el ple mantingués una posició contrària a la mesura amb els resultats de l'informe semestral a les mans i, amb aquest dard, el govern ha instat els grups municipals d'ERC, CUP, PSC i PDECat a escoltar els seus electors i a donar suport a la proposta, que vol unir les dues xarxes de tramvia en una de sola.
"El govern municipal es posarà a treballar per tirar endavant un acord amb els diferents grups. Tenim la feina tècnica feta, és una qüestió de voluntat política", ha apuntat la tinent. Tot i que Sanz no ha precisat a través de quina fórmula es portarà la qüestió al ple, ha defensat que amb un posicionament polític dels grups "n'hi hauria prou".
Així, Colau veu en els resultats del baròmetre una nova oportunitat per plantejar la proposta d'unificar la línia de tramvia per la Diagonal al ple, i per pressionar l'oposició a manifestar-se, de nou, públicament respecte a aquest tema. De fet, el govern tampoc ha passat per alt que els grups parlamentaris d'ERC i Cs aprovessin una moció favorable a la unió de les dues línies el novembre passat. En aquest sentit, Sanz ha lamentat que aquesta mesura s'hagi "polititzat en excés" als plens del consistori i que la resta de forces l'hagin tractat com si fos el projecte estrella del mandat de Barcelona en Comú, i no com una necessitat de la ciutadania.
La clau, però, la té ERC. Si el PSC torna a fer costat al govern –com ja ho va fer a la votació del passat mes d'abril–, el vot favorable dels republicans donaria llum verda a la proposta de connexió de tramvies. Ara per ara, però, el candidat d'ERC a l'alcaldia de Barcelona, Ernest Maragall, veu "evident precipitació" i "frivolitat" en la decisió de Colau. Per aquest motiu, l'exconseller d'Acció Exterior de la Generalitat ha emplaçat Colau a "parlar i treballar" per repassar els elements que hi ha sobre la taula respecte el tramvia, i ha retret a l'executiu municipal "no haver convocat una taula de diàleg per construir acords" i "definir voluntats compartides". "Seguim disposats a parlar amb tot detall però no acceptarem a cegues propostes que no tenen prou concreció ni prou base compartida", ha avisat. I ha afegit: "Si podem tancar un criteri compartit amb el màxim nombre de grups, endavant".
Colau no convenç l'oposició
Amb tot, l'oposició és critica amb la decisió de Colau de reobrir el debat del tramvia després que es fessin públiques les dades del baròmetre, en què es destaca que per als barcelonins la inseguretat s'ha disparat com el principal problema de la ciutat. Les formacions van més lluny i consideren que el govern municipal vol desviar el focus d'atenció de la seva gestió, que titllen de "fracàs".
El cap de files del PDECat, Xavier Trias, ha acusat Colau d'intentar "tapar desesperadament" les dades del baròmetre amb la connexió del tramvia. "Colau necessita un titular per tapar els resultats del baròmetre municipal i el seus fracassos de gestió al capdavant de l'Ajuntament. Especialment, per tapar també amb aquest tema el fracàs de les seves polítiques de mobilitat, que han provocat que la ciutat estigui més congestionada que mai i més contaminada", conclou l'exalcalde. Tot i que el PDECat no ha dit expressament si donarà suport o no a la proposta d'unificar el tramvia, Trias ha negat que al voltant del pas per la Diagonal hi hagi consens tècnic, i lamenta que l'anunci d'aquest divendres sigui únicament "tacticisme electoralista".
El que sí han fet els demòcrates, juntament amb ERC, és registrar una petició conjunta per celebrar un ple extraordinari a l'Ajuntament de Barcelona que serveixi per reprovar la gestió del govern municipal en matèria de seguretat, de prevenció i de Guàrdia Urbana i per, alhora, instar l'equip de Colau a canviar les seves polítiques.
Els socialistes també s'han sumat a les crítiques, i en un comunicat han demanat que el govern de Colau no utilitzi la connexió del tramvia com una arma electoral per segona vegada. Sostenen que només pot posar el el projecte sobre la taula del ple si el govern sap que té una majoria que hi dona suport. "No té cap sentit tornar a portar un projecte per fer-lo descarrilar altre cop", assenyalen.
"La política cosmètica cansa i no transforma la ciutat", ha retret Collboni en una piulada a Twitter. I és que el PSC titlla la decisió de reprendre el debat de "cortina de fum" per amagar "els desastrosos resultats de la gestió de Colau que evidencien el baròmetre i la crisi de seguretat". Amb tot, els socialistes han remarcat que sempre s'han mostrat a favor de la connexió del tramvia com una aposta per a la mobilitat sostenible i metropolitana.
El suport ciutadà a la connexió del tramvia que defensa Colau no convenç Cs. La formació taronja ha tancat directament la porta a Colau i ja han confirmat que no hi donaran suport al ple. La presidenta del grup municipal, Carina Mejías, ha lamentat que el govern municipal pretengui "salvar la cara d'una gestió fracassada" i ha replicat que la formació taronja no participarà en un "joc polític electoralista". "No eixugarem la reprovació del baròmetre municipal" a Colau, ha advertit Mejías.
El regidor no adscrit Joan Josep Puigcorbé, però, sí que s'ha posicionat a favor de la connexió dels dos tramvies en una piulada. "No la desaprofitarem!", ha apuntat, en referència a la nova oportunitat d'aprovar el projecte, que ja va ser tombat a l'abril del 2018. També el president del grup del PPC a l'Ajuntament de Barcelona, Alberto Fernández Díaz, no descarta donar suport a la unió del tramvia, però qüestiona que s'hagi de fer per la Diagonal i que sigui la prioritat tenint en compte que la L9 no està acabada i no ha entrat en servei la línia D30 d'autobús.