Condemnats a un estancament de les emissions de CO2
Caldrà acabar amb el carbó i avançar en l’economia circular perquè Espanya compleixi els objectius de la UE
BarcelonaLa rebaixa obligada de les emissions de CO 2 a Espanya per complir amb els compromisos europeus dels pròxims anys serà complicada si no arriben canvis profunds tant en el model energètic com en el productiu. Malgrat la reducció de les emissions del 2016 -d’un 9,3% en els 17 sectors regulats per la directiva europea-, les primeres dades provisionals del 2017 ja apunten a una nova pujada. Els autors de l’estudi que ahir va presentar a Barcelona la Fundació Empresa i Clima reconeixen que la reducció d’emissions de CO 2 va ser “conjuntural” fa dos anys, fruit de la climatologia que va fer que l’ús de les renovables creixés i, per tant, disminuís la generació elèctrica a partir del carbó, segons va explicar Arturo de las Heras, economista i coordinador del treball.
Pel que fa a Catalunya, les emissions de CO 2 dels sectors regulats per la directiva europea es van estancar amb un lleu repunt del 0,3% el 2016, l’últim període amb dades tancades. Catalunya representa el 13% de totes les emissions espanyoles, segons l’estudi. En aquest cas, les emissions encadenen tres anys de pujades, coincidint amb la represa de l’activitat econòmica postcrisi. De las Heras va destacar que les emissions van créixer a un ritme molt inferior a la millora del PIB català, cosa que pot ser una pista per deduir que els processos productius de moltes empreses ara són més eficients. Va reconèixer, però, que l’estancament també vol dir que calen nous processos i mesures per garantir una baixada del CO2 emès a l’atmosfera els pròxims anys, en què els objectius de reducció comunitaris seran més exigents. De fet, la reducció del 20% de les emissions respecte al 1990 (l’any de referència) que s’ha proposat Europa no es complirà en el cas d’Espanya. Els autors de l’estudi van recordar que actualment els nivells estan fins i tot un 17% per sobre dels d’aquell any.
“Cal impulsar un canvi profund en el transport, apostant per l’electrificació però també pel transport ferroviari de mercaderies amb infraestructures com el corredor mediterrani, que tant espera Europa”, va reivindicar ahir l’expert de la Fundació Empresa i Clima. També va recordar que alguns sectors com l’aviació o el sector dels grans vaixells també s’hauran d’incloure en les accions per reduir les emissions. La llei del canvi climàtic catalana, a la qual el TC ha donat llum verda després de tenir-la suspesa per un recurs del govern espanyol, preveu la creació d’un impost que gravi les emissions de CO2 dels vehicles i també de grans vaixells com els creuers.
La directiva europea de drets d’emissió estableix per a cada estat una llista de sectors als quals s’exigeix que compleixin la reducció d’emissions de CO 2. En el cas d’Espanya, són 17 els sectors que generen una tercera part del total de les emissions de CO2 a Catalunya i que inclouen centrals de cicle combinat, refineries o indústries com les cimenteres. La resta -les anomenades emissions difuses- provenen d’altres fronts com ara el trànsit, la gestió dels residus o la construcció i els habitatges (lligat a les emissions dels sistemes de calefacció i aire condicionat).
Pel que fa a la indústria, els canvis cap a nous models de producció també seran necessaris, va augurar De las Heras. Les empreses dels sectors regulats, que avui poden recórrer al mercat de drets d’emissions si esgoten els seus i pagar per poder continuar emetent CO 2, aviat veuran com aquesta solució els surt més cara. A la subhasta europea per comprar drets d’emissió, la tona de CO2 es pagava fa cinc anys a cinc euros, i avui la mitjana ja són 13 euros i l’horitzó és que aviat s’arribi als 25 euros per tona, adverteix l’informe.
Abordar la incineració de residus
Les entitats ambientalistes, però, denuncien que les xifres oficials d’emissions amaguen part de la realitat excloent algunes activitats que també alliberen CO 2 a l’atmosfera, com ara la crema de biomassa -provinent de residus- per generar energia. “No són activitats neutres, com sovint es considera, i les indústries han aprofitat l’ambigüitat de la normativa per fer desaparèixer aquestes emissions de les estadístiques”, va lamentar la portaveu de CEPA - Ecologistes de Catalunya, Mercè Girona.
Va demanar accions més “incisives” per atacar el CO2 i va defensar que la incineració de residus és un dels fronts que cal abordar urgentment en el debat per reduir les emissions, així com augmentar les cotes de reciclatge. “Si es reciclessin 247 milions de tones a Europa que avui s’incineren, seria equivalent a retirar de circulació 87 milions de cotxes contaminants”, va insistir ahir Girona.