Cues de fins a dues hores al control de seguretat el primer dia de vaga al Prat
Arrenca la vaga parcial al control de seguretat amb aturades d'una hora de 5.30 h a 6.30 h, de 10.30 h a 11.30 h, de 16.30 h a 17.30 h, i de 18.30 h a 19.30 h
BarcelonaEls treballadors d'Eulen comencen aquest divendres una vaga parcial en els controls de seguretat de l'aeroport de Barcelona-El Prat per aconseguir millores salarials i laborals. Entre les 05.30 i les 06.30 h, la primera franja horària afectada per la vaga, s'han registrat cues superiors a 40 minuts per passar els controls. La fila arribava fins a la meitat del vestíbul de la terminal 1, i no hi ha hagut massa problemes per superar els controls de seguretat. A la terminal 2, la situació era més complicada, i a partir de les 10.30 h s'han registrat esperes d'una hora i mitja, amb cues de més de mig quilòmetre.
Durant la segona franja d'aturades, de 10.30 a 11.30 h, s'han registrat cues de 51 minuts a la T1 i de 108 minuts a la T2, segons dades oficials d'Aena. Tanmateix, molts passatgers asseguraven que hi ha hagut cues de fins a dues hores.
On no hi ha hagut cua és al carril d'accés ràpid, el que fan servir les persones amb nens petits, les persones amb mobilitat reduïda i els que paguen 4 euros per disposar d'aquest servei. Un cop ha acabat la primera franja de vaga, la cua s'ha anat reduint de mica en mica fins que el temps d'espera ha sigut de 15 minuts. A les 08.00 h la cua ja era com la d'un dia qualsevol, amb uns 10 minuts d'espera per superar els controls. Una hora després, però, ha coincidit que sortien diversos vols i la situació s'ha tornat a complicar, amb una cua cada vegada més llarga que sobrepassava, de nou, la meitat del vestíbul.
Al migdia, cap a les dues, les cues que es registraven eren de prop de 20 minuts a la terminal 1 i de 40 minuts a la terminal 2.
La majoria dels passatgers han arribat amb força temps a l'aeroport. Alguns, així i tot, s'han queixat que s'han trobat que les finestretes de les companyies aèries estaven tancades, i per tant han hagut d'esperar que obrissin. Una família que anava a Nova York, per exemple, explicava que havia arribat amb cinc hores d'antelació però que se n'havia hagut d'esperar dues per poder facturar les maletes. Hi ha hagut grups que han optat per separar-se i, mentre uns facturaven les maletes, els altres feien ja cua al control d'accés, una picaresca que en principi no està permesa.
Vaga els divendres, diumenges i dilluns
A les 09.00 h ha tingut lloc la reunió entre la direcció de l'empresa, el comitè de vaga i Aena. Aena ja ha assegurat que no farà de mediador, i que l'objectiu és que les parts comencin a negociar. En un àudio emès per RAC1, Genoveva Sierra, membre del comitè de vaga, va dir durant una assemblea que havien d'aconseguir que hi hagués cues, perquè és l'única manera que els facin cas, unes declaracions amb què reconeixia la vaga de zel d'aquests dies. "Si no hi ha cues, està tot perdut. Si hi ha cues, està tot guanyat. Així de simple", deia Sierra.
En declaracions a l'ACN, el secretari general de Treball, Josep Ginesta, ha demanat a Aena que posi sobre la taula de negociació les condicions de la licitació de la subcontractació d'aquest servei per veure si hi ha diferències amb les d'altres aeroports, com sospita el comitè de vaga. "Si Aena no té res a amagar, segur que ho pot explicar i posar llum als dubtes dels treballadors", ha afirmat. "No sabem si ens ha tocat la rifa perquè sí o per ser catalans, però sembla que el nostre aeroport té més conflictes que en altres llocs", ha lamentat. Ginesta ha recordat que al Prat també hi ha hagut conflictes laborals amb els treballadors de la neteja i de la restauració, i que fa unes setmanes es van registrar cues a la zona de control de passaports. El secretari ha reconegut que les condicions de treball dels vigilants dels filtres de seguretat són "difícils" i que si es demostra que aquests empleats tenen una sobrecàrrega de feina per l'increment de viatgers i de les mesures de seguretat, el servei s'hauria de "dimensionar" en relació amb la demanda.
Aquesta vaga parcial està convocada per als divendres, diumenges i dilluns, amb aturades d'una hora de 05.30 a 06.30 h, de 10.30 a 11.30 h, de 16.30 a 17.30 h, i de 18.30 a 19.30 h, tot i que la plantilla ja ha convocat una nova vaga, en aquest cas, del 100% de la jornada i cada dia a partir del 14 d'agost. Diversos usuaris han lamentat les llargues cues als controls de l'aeroport a les xarxes socials.
La Delegació del govern a Catalunya ha fixat uns serveis mínims de caràcter obligatori del 90% per a les aturades que comencen aquest divendres, "amb l'objectiu de garantir el funcionament dels serveis essencials" en els filtres de control d'accés a l'aeroport de Barcelona.
Aquests serveis mínims seran obligatoris tots els dies de la vaga parcial i en totes les franges horàries, ja que, a parer de la Delegació, per sota d'aquest percentatge "es podrien veure afectats greument altres drets fonamentals, especialment el de llibertat de circulació".
Els treballadors protesten perquè asseguren que en els controls de seguretat de l'aeroport del Prat falta personal i, a més, els nous contractes són precaris, ja que no arriben als 900 euros mensuals i s'han retallat plusos que sí que tenen els treballadors de més antiguitat.
Fonts del comitè de vaga han avançat a Europa Press la convocatòria d'una manifestació el 18 d'agost a les 17.30 h a la plaça Reina Maria Cristina de Barcelona, que servirà com a punt d'inici d'altres mobilitzacions fins que se solucioni el conflicte.