Col·lapse viari en el Dia Sense Cotxes a Barcelona
La reducció del trànsit privat un 6% no estalvia embussos coincidint amb mobilitzacions per l’1-O
Barcelona“Barcelona està tan col·lapsada o més que un dia laborable qualsevol”. El diagnòstic el feia aquest divendres a mitja tarda el Cesc, taxista, per descriure els embussos que havia trobat a diferents punts de la ciutat al llarg del dia. Al Dia Sense Cotxes, amb 76 carrers secundaris tallats, s’hi van sumar diferents mobilitzacions a la ciutat en defensa del referèndum de l’1-O que van afegir complicacions a la mobilitat dels vehicles que van resistir-se a la crida de l’Ajuntament de Barcelona d’optar pel transport públic per transformar la ciutat per un dia.
El balanç de la jornada per promoure els mitjans de transport alternatius al vehicle privat va ser semblant al de l’any passat. El trànsit va reduir-se un 6,2% respecte a un dia feiner, va valorar l’Ajuntament de Barcelona, una xifra que equival a 128.000 desplaçaments menys en vehicle privat. En canvi, van créixer els viatges en metro un 3% i l’ús del Bicing va ser un 19% superior.
Això, però, no va estalviar maldecaps a més d’un. Agafar un taxi a la Gran Via a l’altura del carrer Borrell no era una bona idea al migdia. La imatge era la de diversos vehicles de la línia de l’Aerobús i altres autocars i autobusos amuntegats al costat de la resta de cotxes en un embús que no se sabia on acabava. Els vianants intentaven creuar passant entre els cotxes atrapats a la cruïlla. Uns metres més enllà, el caos es materialitzava en un grup d’autocars que miraven de girar pel carrer Urgell perquè la via estava tallada per la mobilització estudiantil en defensa del referèndum de l’1-O que es dirigia a la plaça Universitat. Més amunt, a Consell de Cent amb el carrer Borrell, les retencions es repetien per un dels talls pel Dia Sense Cotxes.
“És impossible sortir de Sants cap al centre, no sabem per on anar, hi ha cues a València, embús a consell de Cent i la ràdio treu fum”, lamentava un altre taxista. Les culpes es repartien depenent a qui preguntessis. “És el coi de manifestacions que duren tota la setmana, és complicada la Ciutat de la Justícia, l’àrea de l’Arc de Triomf i el centre”, lamentava. Un altre, en canvi, criticava el “desori” del Dia Sense Cotxes: “Es pensen que així arreglaran alguna cosa, però amb això no n’hi ha prou si volen canviar el trànsit”.
Fonts de l’Ajuntament de Barcelona van reconèixer que el fet que coincidís amb les mobilitzacions ciutadanes a la ciutat havia obligat a dimensionar el dispositiu de la Guàrdia Urbana per governar el trànsit. “Hi ha hagut talls puntuals i, per tant, alguna congestió, però s’han anat redistribuint els fluxos”, subratllaven.
A la Via Laietana -juntament amb Balmes era una de les principals vies amb talls ahir-, Carles Reyner, intendent adjunt de la divisió de trànsit de la Guàrdia Urbana, va constatar la baixada del trànsit però també va reconèixer moments puntals de retencions.
Un aire més net
Era la segona jornada sense cotxes que se celebrava en un dia feiner, i el resultat va ser semblant al de la primera experiència, l’any passat, pel que fa a la reducció del trànsit. La regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, va donar per aconseguit l’objectiu que es persegueix, que és el d’experimentar “com pot ser una ciutat sense cotxes”. “Això ha de perdurar i hem de ser capaços de fer un canvi de mobilitat”, va insistir.
L’impacte de reduir el trànsit de vehicles privats és evident en matèria de reducció d’emissions. Ho demostra el fet que a la Cruïlla de la Qualitat de l’Aire -ubicada al carrer Borrell amb Tamarit- ahir es van registrar descensos del 17% en termes de contaminació atmosfèrica respecte als dies previs. A la cruïlla de Gran Via amb Urgell -amb circulació normal- la reducció va ser de més del 60%. Pel que fa al soroll, va disminuir un 3% en comparació amb els dies previs, segons el consistori.
La Cruïlla de la Qualitat de l’Aire va ser un dels múltiples punts on els talls al trànsit es van aprofitar per fer-hi activitats per divulgar els avantatges d’una vida urbana sense trànsit. En total, els talls de carrers es van aprofitar per organitzar més d’un centenar d’activitats a la via pública, com experiències pedagògiques d’escoles, tallers, passejades amb bicicleta, lectures o jocs al carrer.
La futura superilla de Sant Antoni -que els veïns anomenen supercruïlla - va ser realitat ahir per un dia gràcies al Dia Sense Cotxes. “Hi ha hagut una mica d’embús perquè molts camions i cotxes de repartiment no sabien que es feien els talls”, va explicar a l’ARA el representant de l’Associació de Comerciants de Sant Antoni, Vicenç Gasca. Justament perquè es tractava d’un tall puntual, va defensar que no es pot equiparar a com funcionarà la supercruïlla a Sant Antoni el 2018. “La gent llavors sabrà per on ha de passar i es donaran facilitats per accedir al barri en transport públic i privat, i arribar fins al punt neuràlgic, que serà el mercat”, va dir.
Carmena se salta el Dia Sense Cotxes
L’alcaldessa de Madrid, Manuela Carmena, va tenir divendres un descuit i va utilitzar el cotxe per arribar a un acte oficial malgrat que a la ciutat se celebrava el Dia Sense Cotxes. “Ara mateix vaig a agafar l’autobús perquè he anat a l’Ajuntament en metro com sempre i després no hi he pensat i he agafat el cotxe. Em sap greu”, es disculpava Carmena davant dels periodistes. “Ho sento, miraré de rectificar-ho i marxaré en autobús”, assegurava l’alcaldessa, que es desplaça cada dia al Palau de Cibeles en metro però que normalment fa servir cotxe oficial per anar als actes públics.
L’anècdota de Carmena se suma a la que va protagonitzar el 2003 el llavors alcalde de Barcelona, Joan Clos, que va utilitzar el vehicle privat per arribar a la ràdio a una entrevista en la qual va reconèixer que s’havia saltat el consell d’usar el transport públic en el Dia Sense Cotxes.