Col·lapse a la Ronda de Dalt per una marxa lenta de taxistes
La mobilització no comunicada ha causat uns 8 quilòmetres de retencions en els dos sentits
BarcelonaUn grup de taxistes de la nova associació alternativa Élite ha iniciat aquest divendres al matí una marxa lenta sorpresa a la Ronda de Dalt i ha col·lapsat pràcticament tota la B-20 en els dos sentits de la circulació. Així, segons el Servei Català de Trànsit, s'han acumulat vuit quilòmetres de retencions, tant en sentit Llobregat com en sentit Besòs. Els taxistes han sortit simultàniament des de Sant Joan Despí i La Maquinista i han iniciat la marxa lenta en sentit Besòs i sentit Llobregat, respectivament. D'altra banda, la Guàrdia Urbana ha confirmat que la marxa no va ser comunicada.
La protesta coincideix amb la segona jornada de vaga a Renfe i amb el primer dia d'agost, quan molts ciutadans comencen vacances. A més, fa tot just un mes, el passat 1 de juliol, Élite va convocar una protesta contra plataformes com Uber i Blablacar per competència deslleial i va deixar Barcelona sense servei durant 24 hores. Els taxistes es van manifestar pel centre de la ciutat i van entregar un manifest a la delegació del govern espanyol demanant acabar amb aquestes empreses que permeten contractar vehicles privats en lloc d'un taxi.
Altres associacions, com el Sindicat Taxi de Catalunya, s'han desmarcat de la mobilització sorpresa d'aquest divendres al matí, que s'ha iniciat a la Ronda de Dalt i a continuació s'ha traslladat a la Litoral, concretament a la Terminal de Creuers del Port de Barcelona.
El secretari general del STC, José María Sánchez, ha explicat en declaracions a l'ACN que a finals d'any està previst que s'aprovi la immobilització dels vehicles particulars que exerceixen com a taxi gràcies a la reforma de la llei d'acompanyament dels pressupostos. Sánchez ha especificat que aquesta és la via més ràpida, ja que una reforma de la llei del transport requeriria almenys dos anys.
Sánchez també ha comentat que els compromisos amb l'administració, com la sanció i als controls als conductors il·legals, s'estan complint al llarg d'aquests mesos i que de moment no hi ha motius per organitzar una gran mobilització. Pel secretari general del STC, però, ha dit que la finalitat és el "tancament de l'aplicació", i ha lamentat que això sigui un litigi que acabarà anant per via judicial i s'allargarà també almenys dos anys, ja que "les multinacionals recorreran".
Protesta també al Port de Barcelona
La protesta d'aquest divendres s'ha iniciat simultàniament a les set del matí en dos punts diferents: al centre comercial La Maquinista i a l'exterior de les instal·lacions de TV3 a Sant Just Desvern. Des d'aquests dos indrets, prop de 250 taxis s'han desplaçat fins a les Rondes per dirigir-se, finalment, al Port de Barcelona, on han protagonitzat una altra marxa lenta.
Els taxistes no han recollit aquest divendres passatge a la terminal de creuers en senyal de protesta pel que consideren "publicitat enganyosa" per part de les companyies. Segons un dels portaveus de l'associació alternativa Élite, Miguel Medina, les empreses asseguren als viatgers que els taxis tenen "preus abusius" i els ofereixen serveis d'autocars alternatius. "Als clients, quan surten del vaixell, el diuen que els taxis són caríssims i els cobren entre 25 i 30 euros per cap. Nosaltres, els taxistes cobrem del port a l'aeroport un màxim de 40 euros, hi vagin quatre persones o una sola", ha explicat aquest divendres a l'ACN.
A més a més, els taxistes protesten contra la "competència deslleial" que suposen aplicacions mòbils com Uber, que potencien, assegura el sector del taxi, l'intrusisme laboral. "Paguem totes les llicències com a qualsevol negoci legal", ha apuntat Carlos Rabassa, un taxista autònom. "No podem permetre que vingui algú, amb l'excusa de la tecnologia a treure'ns la feina i sense complir amb cap obligació fiscal ni de legislació", ha advertit.