Societat20/04/2017

Colau vol aturar el túnel de les Glòries i canviar de constructora

El govern municipal proposa rescindir el contracte actual pels “retards irrecuperables” en l’obra

S. Soro
i S. Soro

BarcelonaLa plaça de les Glòries es presenta, des de fa uns anys, com el nou centre neuràlgic de la ciutat. El punt on conflueixen la Gran Via, la Diagonal i la Meridiana, que Ildefons Cerdà va imaginar com el gran centre de Barcelona sembla, de moment, condemnat a no veure complert el seu destí. Les obres per soterrar el trànsit de Gran Via al pas per la plaça, que es van acordar el 2007 i es van iniciar el 2014, han viscut aquest dijous un nou revés per a la seva culminació.

El govern de l’Ajuntament de Barcelona, encapçalat per Ada Colau, ha anunciat en roda de premsa la seva intenció de rescindir el contracte actual pels “retards irrecuperables” en l’obra del túnel, una de les més ambicioses dels últims anys a Barcelona. La tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, ha explicat que els retards en les obres són atribuïbles a la constructora, i això dona dret a l’Ajuntament a posar fi al contracte. Si el contracte es rescindeix, caldrà fer un nou concurs i una nova licitació. Això implicaria que les obres s’aturarien entre 8 i 12 mesos, segons ha informat Sanz. L’Ajuntament només hauria de liquidar la part ja executada de l’obra, que es troba al 60% de la seva finalització.

Cargando
No hay anuncios

Abans de prendre cap decisió, però, el govern municipal vol comptar amb el suport de la resta de grups del consistori. És per això que dilluns vinent se celebrarà una comissió extraordinària on es votarà la cancel·lació del contracte amb a la Unió Temporal d’Empreses (UTE) formada per a les companyies Romero Gamero, SAU + Benito Arnó e Hijos, SAU + Copisa Constructora Pirinenca, SA i COMSA, SAU. Els grups de l’oposició, contactats per l’ARA, han preferit esperar a llegir els informes per posicionar-se.

Un any i mig de retard

Cargando
No hay anuncios

El retard en les obres, així com els sobrecostos, es van donar a conèixer a finals de març. Una auditoria externa encarregada per l’Ajuntament a petició de la CUP va confirmar que les obres han costat per ara un 19,6% més del preu d’adjudicació, que va ser de 60,1 milions d’euros, i que porta un any i mig de retard. “Cal un nou projecte per donar compliment al compromís per les Glòries, i no estem disposats a més retards o sobrecostos injustificats”, ha subratllat Janet Sanz.

Arran d’aquesta auditoria, l’Ajuntament va encarregar un informe tècnic i jurídic per veure quines accions es podien dur a terme. I són aquests dos informes els que avalen la possibilitat de rescindir el contracte de les obres, en produir-se un “retard irrecuperable atribuïble al contractista”. L’altra opció proposada pels experts era modificar el contracte, però el govern ha descartat ja aquesta possibilitat, ja que la constructora hauria de pagar una multa pels retards de fins a 12 milions d’euros, una quantitat que “faria perillar el projecte”. “Rescindir el contracte no és una situació fàcil ni és l’escenari ideal, però l’objectiu és tancar aquesta ferida urbana, tal i com reclamen des de fa anys els veïns”, ha conclòs Sanz.

Cargando
No hay anuncios

L'opció més barata

L'any 2015, l'empresa adjudicatària va guanyar el concurs gràcies a una rebaixa del 24,3% del preu de licitació que proposava l’Ajuntament, que era de 80 milions. Segons l’informe, aquesta oferta suposava un "risc econòmic rellevant que fa molt difícil el normal desenvolupament de l’obra". Entre les causes del sobrecost, l'auditoria assenyala una "incompleta informació prèvia" sobre les infraestructures ferroviàries existents, que, malgrat tot, el projectista va donar per bona "sense fer comprovacions", de manera que va acabar fent unes "previsions i avaluacions optimistes".

Cargando
No hay anuncios

A més, es van detectar també "causes sobrevingudes" que han endarrerit el projecte. Per exemple, no es va tenir en compte que l’horari per fer obres és de 8.00 a 20.00 h i que no es podia treballar durant tot el dia com volia l’empresa, s’han hagut d’enderrocar estructures de formigó de construccions antigues i desplaçar un col·lector. De fet, una de les claus per explicar el desajust del temps i de diners és l’enorme diferència entre els plànols i la realitat que es va descobrir sota la plaça en començar a excavar.