Colau proposa un recàrrec a la taxa turística per abaratir el transport públic

Defensa que Podem entri al govern espanyol per millorar Rodalies i regular els lloguers

Ada Coau durant la roda de premsa /ACN
Maria Ortega
13/05/2019
3 min

BarcelonaLa candidata de Barcelona en Comú, Ada Colau, ha obert avui la roda de premsa a l'agència Efe parlant de mobilitat i ha anunciat que volen aplicar una gran rebaixa de la T-Mes per afavorir a qui més utilitza el transport públic i, també, de la T-Jove. Mentre no entra en funcionament la T-Mobilitat, la proposta dels comuns passa per reduir el preu de la T-Mes dels 54 euros actuals als 40 i fer que la T-Jove passi a ser un títol mensual i no trimestral perquè sigui més assumible. En aquest cas es passaria, segons Colau, dels 105 euros trimestrals als 30 mensuals. També proposa que l'actual T-16 sigui vàlida per a tres zones i no només per a una com fins ara.

Colau s'ha compromès a mantenir la inversió municipal en transport públic i ha demanat al Govern que desplegui "d'una vegada per totes" la llei de finançament del transport públic i que el consistori recapti el 100% de la taxa turística i hi hagi un recàrrec que es destini directament al transport. A través d'això, ha dit, es podrien compensar les rebaixes anunciades. De fet, Catalunya en Comú Podem ja va presentar al Parlament una moció, que va quedar rebutjada, per aplicar un rec+arrec del 50% a la taxa i destinar aquesta part a transport públic. Hi van votar en contra Junts per Catalunya, Cs, ERC i PP.

La candidata ha confiat en l'entrada de Podem al govern espanyol per aconseguir més inversió en transport públic i reservar un 0,25% del PIB a aquesta matèria a través d'una nova llei estatal. Ha remarcat, específicament, les millores que es podrien fer a Rodalies i ha fixat com a punts centrals de la possible col·laboració el transport públic i la regulació dels preus del lloguer.

"La Generalitat i l'Estat han d'entendre que les àrees metropolitanes són claus per donar resposta als reptes globals", ha dit Colau, que ha demanat un finançament estable per al transport públic. L'alcaldessa ha defensat que si revaliden l'alcaldia intensificaran polítiques de transport públic amb projectes com l'enllaç del tramvia i donant una dimensió metropolitana a la xarxa de bus. Colau també s'ha compromès a incrementar la freqüència de pas del metro fins als dos minuts i mig i a abordar, conjuntament amb el govern espanyol, la situació de Rodalies. "Hem de garantir una oferta de transport públic assumible i que premiï l'ús habitual", ha assegurat Colau.

"El PSC porta uns anys desorientat"

La candidata ha reiterat la seva crida a ERC i el PSC perquè centrin les seves aliances municipals en les forces progressistes i que descartin, per tant, possibles pactes amb Junts per Catalunya i la candidatura de Manuel Valls. Colau ha lamentat, en aquest sentit, que els candidats republicà i socialista no fossin clars en les seves respostes sobre pactes en el debat d'ahir a la nit a Betevé. Colau ha acusat ERC i Junts per Catalunya –a qui sempre es refereix com "l'antiga CiU"– d'"intercanviar retrets" en campanya electoral i després avenir-se sempre a governar junts, i ha recordat a ERC que no van acceptar un pacte de govern municipal. Colau insisteix a remarcar als repubicans que no podran aplicar un programa d'esquerres amb "l'antica Convergècia".

També ha atacat el PSC per no tancar-se a una entesa amb Valls. "El PSC porta un anys desorientat", ha lamentat, en referència a mesures com aliar-se amb PP i Cs per aplicar l'article 155. "En les polítiques d'esquerres sempre ens trobarem", ha assegurat.

Colau ha tornat a carregar contra el conseller d'Interior, Miquel Buch, a qui acusa d'haver desatès les necessitats de la ciutat, i ha dit que és fonamental, com va avançar en una entrevista a l'ARA, un fiscal específic a la ciutat per a furts per fer front al problema de seguretat "específic" que té Barcelona, que és la reincidència en aquest àmbit.

stats