Societat06/05/2019

Colau vol pacificar un de cada tres carrers de l'Eixample

La candidata de Barcelona en Comú proposa repensar punts amb molt de trànsit com la Gran Via

Maria Ortega
i Maria Ortega

BarcelonaRestar protagonisme –i metres quadrats– al cotxe i guanyar-ne per al vianant i molt especialment per als nens. És una de les idees que ha repetit més durant aquests quatre anys el govern d'Ada Colau a Barcelona i és, també, un dels pilars del projecte de ciutat que els comuns dibuixen per als pròxims quatre anys. L'alcaldessa i candidata a la reelecció ha pronunciat avui la conferència 'Barcelona futura: del gris al verd', en què ha posat èmfasi en la necessitat de completar la transformació que ja ha començat a l'Eixample, amb projectes com la superilla de Sant Antoni o la iniciativa de dibuixar-ne una altra a l'entorn de Consell de Cent.

La proposta amb què treballen els comuns és concebre l'Eixample com una malla d'eixos verds: pacificar un de cada tres carrers. Una idea que, de fet, va més enllà del concepte de superilla –i de polèmiques, com la prova pilot del Poblenou– i que podria començar a prendre forma amb l'ampliació del tram del carrer Borrell que ja s'ha pacificat a Sant Antoni i guanyant espai per al vianant en vies com Provença, Rosselló, Consell de Cent, Ausiàs March, Rocafort, Casanova, Girona i Sicília. En vertical i en horitzontal, amb la idea que als encreuaments es generin places –de la mida de la plaça del Sol, a Gràcia, segons Colau–. I amb el repte de treure cotxes, també, de grans "autopistes urbanes" com la Gran Via, on es proposa obrir un procés participatiu però començar ja a eliminar el trànsit privat del lateral mar i continuar el procés de fer baixar el carril bici a la calçada.

Cargando
No hay anuncios

La idea de prendre espai al vehicle privat va en la línia, com ha apuntat Colau, de fer una ciutat que estigui més pensada per als nens. La candidata, de fet, ha assegurat que un dels moments més emotius que ha viscut durant aquest mandat ha sigut el de l'entrega del premi Ciutat de Barcelona al director fundador de l'ARA, Carles Capdevila –a qui ha definit com una "persona bona i que pensava més enllà–, i que ell mateix, en una conversa amb el pedagog Francesco Tonucci va posar deures a Barcelona. "Una ciutat adaptada a les necessitats dels infants és millor per a tothom", van concloure. En la conferència d'aquest dilluns, Colau ha remarcat la necessitat de fer una ciutat més verda i de prendre consciència de la urgència de fer front a la contaminació i d'evitar, així, les morts prematures que provoca a la ciutat. I, de fet, un dels tres eixos de la seva "revolució verda", més enllà dels nous eixos de l'Eixample i els canvis en autopistes urbanes, hi ha també la reconfiguració dels entorns escolars.

Menys cotxes als entorns escolars

L'actual alcaldessa ha assegurat que en l'horitzó 2030 s'haurà treballat en 400 centres i que el pròxim mandat ja es vol actuar en els primers cent amb l'objectiu de reduir el trànsit a l'entorn i d'arribar a tancar-lo totalment en els moments d'entrada i sortida dels alumnes. "Els nens i les nenes són més importants que els cotxes", ha remarcat la candidata de BComú. "Avui Barcelona és una ciutat poc saludable", ha reconegut Colau, que ha defensat que durant l'últim mandat ja s'ha fet molta feina –com guanyar 40 hectàrees de verd–, però que és "urgent" accelerar els canvis i reduir les 350 morts prematures que actualment es produeixen a la ciutat com a conseqüència de les partícules en suspensió. "

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa al dibuix urbà que l'equip de l'actual alcaldessa voldria desplegar durant un segon mandat, a banda dels eixos verds, també ha apuntat la necessitat de reconvertir carrers que actualment són "autopistes urbanes". La Meridiana i la Diagonal ja tenen el projecte en marxa. Això sí, en el segon cas lligat al projecte de connexió dels tramvies, que suposa treure 12.000 vehicles del centre de la ciutat. I en el cas de la Meridiana, es vol encarar la reforma del segon tram, fins a Fabra i Puig. I ara Colau demana centrar esforços, també, en el redibuix de la Gran Via. La proposta, en aquest cas, passa per obrir un procés participatiu i, en paral·lel, eliminar el trànsit privat del lateral mar i fer baixar el carril bici a la calçada en el conjunt de l'artèria. Colau també ha remarcat la necessitat de completar la pacificació que ja s'aplica a Ciutat Vella i portar-la fins a la Rambla i la Via Laietana, on es preveu ampliar voreres, i també fins a les rondes com la de Sant Antoni, on des que es van retirar les carpes del mercat provisional els veïns han guanyar un nou espai públic.

Colau ha fet la conferència a la Bonne, aprofitant, segons ha dit, la calma dels últims dies abans de campanya per exposar projectes d'una manera més pausada. Demà té previst donar les claus del projecte de model econòmic dels comuns, que donarà valor a l'economia verda i circular.