Colau mou peça per evitar allargar la concessió del tramvia

L’Ajuntament descarta rescatar el servei i proposa assumir el cost de la connexió per la Diagonal

La UPC preveu que el tramvia per la Diagonal no entorpirà el trànsit de la resta de vehicles
Elena Freixa
17/01/2018
3 min

BarcelonaSi el projecte d’unificar el tramvia per la Diagonal supera el bloqueig polític en què està immers, l’Ajuntament de Barcelona -que és un ferm defensor d’aquesta connexió- ja ha avisat que vol una gestió unificada del Tram i que passi a mans públiques. El govern municipal ja té una primera proposta per aconseguir acostar el servei a la gestió pública els pròxims anys, cosa que evitaria allargar la concessió vigent a les dues empreses del Trambaix i del Trambesòs, que venç el 2032.

El govern d’Ada Colau s’ofereix a pagar el cost de les obres del tram central, el que ha de connectar la plaça Francesc Macià amb la plaça de les Glòries. És una proposta que haurà de validar l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), on la Generalitat té un 51% de participació per un 25% de l’Ajuntament, i, de fet, allà s’haurien d’establir els mecanismes perquè després el consistori recuperés part dels recursos avançats. Si l’Ajuntament assumeix el cost de la infraestructura ferroviària, el model de gestió pública que ambiciona el govern d’Ada Colau per a aquest transport podria ser una realitat d’aquí 15 anys, quan vencerien les concessions vigents i es podria unificar tota la xarxa que va del Llobregat al Besòs.

Escurçar els terminis era una opció que l’Ajuntament s’havia proposat estudiar a través del rescat d’aquesta concessió en mans d’empreses privades abans de la data de venciment. Però un informe sobre el model de gestió impulsat pel mateix consistori, i que es discutirà en comissió demà, ho desaconsella. Principalment, perquè el cost que haurien d’afrontar les arques municipals seria molt elevat, la xifra oscil·laria entre els 227 milions i els 440 milions d’euros, segons recull aquest informe. D’altra banda, hi ha la inseguretat jurídica de fer aquest moviment, que podria obrir la porta a un conflicte judicial amb les companyies de cost i resultat final incerts.

Davant la impossibilitat, a priori, d’escurçar terminis, el govern de Colau proposa obrir el debat de la gestió per avançar en la seva promesa de mandat de connectar el tramvia per la Diagonal. El model de gestió públic, com vol l’Ajuntament, li garanteix suports polítics, per exemple de la CUP, mentre que altres grups no s’han posicionat encara obertament sobre aquest punt tot i defensar la connexió.

“Les concessions actuals ens generen unes motxilles i unes hipoteques, i ens costa molts diners rescatar-les”, va lamentar ahir la tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz. En declaracions a Betevé, va insistir en la voluntat del consistori de canviar el model: “Volem que el negoci de la construcció sigui nítidament públic i que, per tant, no hi hagi negoci, com ha passat fins ara”. Quan es van construir el Trambesòs i el Trambaix el cost de les obres el van assumir empreses privades, que després havien de recuperar la inversió gràcies a la concessió vigent.

En total, les obres de la infraestructura tindrien un cost de 88 milions, segons han recollit els estudis informatius fins ara. A aquesta quantitat s'hi haurien de sumar els costos d'urbanització i els de compra dels combois, que correspondria a l'ATM

En l’opció que vol l’Ajuntament, i que haurà de beneir o no l’ATM, l’actual responsable de la xarxa de metro o bus de la ciutat, TMB seria el clar candidat a substituir els gestors privats. “TMB hauria de ser l’operador futur del tramvia; estem totalment preparats per fer-ho”, va subratllar a Betevé la regidora de Mobilitat, Mercedes Vidal, que va insistir que amb aquesta solució el tramvia alliberaria recursos que beneficiarien l’administració pública des del primer dia i que es podrien destinar a millorar el transport públic en general.

Pressió de les entitats

La plataforma Unim els Tramvies, a la qual s’han adherit 25 entitats, va fer ahir una crida a la participació en la marxa convocada per aquest dissabte a Barcelona a favor de la connexió del tramvia per l’avinguda Diagonal. “Prou bloqueig polític, unim els tramvies” és el lema que defensen els convocants, que ahir van reclamar als partits que aparquin les traves i es conjurin perquè el projecte avanci.

El president de l’Associació de la Promoció del Transport Públic -una de les entitats adherides a la plataforma-, Ricard Riol, va demanar que s’aturi el “boicot permanent” d’alguns grups municipals a un transport que “no perjudica a ningú”. Per a Riol, la unió tindrà beneficis “incontestables”. Un d’ells és establir una “connexió viable i eficient entre els territoris d’una banda i l’altra de Barcelona”, va apuntar un dels portaveus de la Federació d’Associacions de Veïns del Baix Llobregat (Favbaix), Julián Carrasco. La manifestació tindrà dues capçaleres, a Francesc Macià i a Glòries, que es trobaran a la plaça Verdaguer a les 12 del migdia, on es llegirà un manifest reivindicatiu.

stats