Colau vol congelar l’IBI i crear una nova taxa per la grua
BComú sap que necessita negociar amb l’oposició per aprovar les ordenances
BarcelonaCongelar l’IBI per primera vegada en els últims 25 anys. Aquesta és la intenció del govern d’Ada Colau, que va presentar ahir el projecte d’ordenances fiscals per a l’any que ve, a l’espera de trobar el suport dels altres grups de l’oposició. Fins ara la majoria dels habitatges residencials de Barcelona tenien increments de quota en l’IBI entre el 4% i el 6%, o bé per aplicació de l’ordenança fiscal municipal vigent o bé per l’increment de valors cadastrals del 10% impulsat per l’Estat.
El primer tinent d’alcalde, Gerardo Pisarello, va anunciar ahir que el rebut de l’IBI del 2016 no pujarà “ni un cèntim” respecte al del 2015 i va emmarcar aquesta proposta en la voluntat del govern de “no tocar” els impostos i les taxes que afecten la butxaca del ciutadà corrent, i d’incrementar les bonificacions per als col·lectius més desafavorits. A la pràctica, aquesta declaració d’intencions implicaria l’increment de les bonificacions a famílies nombroses i amb discapacitat i la creació de subvencions per als col·lectius vulnerables que per llei no es poden beneficiar a través de les bonificacions. Pisarello, que va recordar una vegada més el bon estat de les arques municipals, va detallar que l’Ajuntament espera rebre 648 milions d’euros per l’IBI el 2015 i que la xifra serà previsiblement similar el 2016.
L’altra línia que vol marcar el govern en les ordenances és la de revisar les taxes que gravin les activitats lucratives, d’una banda, i les de les conductes que incompleixin la normativa, de l’altra. Pel que fa a les taxes sobre les conductes que incompleixen la normativa, Pisarello va anunciar que es vol crear una nova taxa per quan les grues enganxen un vehicle però no arriben a traslladar-lo al dipòsit perquè en aquell moment apareix el propietari. Actualment, quan això passa, depèn de la voluntat de l’operari de la grua que no es traslladi el vehicle al dipòsit. Amb la nova mesura s’evitaria pagar el cost sencer de la grua.
Una altra taxa que proposa el govern de Colau és la de cobrar per traslladar un vehicle del dipòsit municipal dins de Barcelona al dipòsit que BS:M té a Castellbisbal (Vallès Occidental). També vol incrementar el cost de l’anul·lació de la denúncia: passaria de 6 a 7 euros per penalitzar els que opten per deixar el vehicle més temps del que marca el tiquet perquè surt més a compte pagar l’anul·lació de la denúncia. Pel que fa als preus de la zona blava, Pisarello va anunciar que es mantindran igual. Una altra de les mesures per incrementar la recaptació a través de les activitats lucratives és la taxa d’ocupació de la via pública per fer rodatges. Fins ara només es pagava per l’ocupació efectiva i no pels dies que es tenia reservat l’espai. Aquesta taxa costarà 85 euros i l’Ajuntament estima que es podrien ingressar uns 2 milions d’euros.
L’oposició critica les ordenances
Les mesures formen part del projecte d’ordenances fiscals per al 2016 que el govern municipal va aprovar ahir en comissió de govern, i per tirar-les endavant necessitarà el suport d’altres grups. S’haurien d’aprovar a la comissió del 20 d’octubre inicialment i, posteriorment, al plenari del 23 de desembre. Una de les principals crítiques que han fet els grups de l’oposició al govern de Colau durant els primers mesos de govern és “la falta de diàleg” i la “unilateralitat” a l’hora de prendre les decisions. Davant d’això, ahir Pisarello va reivindicar la “predisposició al diàleg” del govern i va insistir que aquest projecte és “un punt de partida que està subjecte a canvis”. En aquesta línia, va explicar que el govern ha iniciat els primers contactes amb els grups de l’oposició i que “la música els sona bé”, però que ara s’hauran d’asseure per “estudiar-ne l’impacte” i veure com es concreta la lletra.
Sònia Recasens -tinent d’alcalde del govern de Trias i actualment regidora de CiU- va recollir el guant de Pisarello, però va puntualitzar que “la música no sona bé”, mentre que la líder de C’s, Carina Mejías, es va mostrar preocupada per “l’obsessió per la despesa” que té el govern. ERC i el PSC -els socis més habituals de Colau- van considerar que hi ha millores possibles a fer en les ordenances i que cal veure quina és la foto final. Per la seva banda, el regidor del PP Javier Mulleras va denunciar que Barcelona es convertirà en “la ciutat més cara” de l’Estat.
La vaga d’autobusos, sense incidents
La jornada parcial de cinc hores de vaga en el servei d’autobús de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) convocada per ahir per sindicats minoritaris es va desenvolupar sense incidències destacables, segons va informar l’organisme. TMB estima que només un 13,2% de la plantilla va seguir la convocatòria, i calcula que les aturades van afectar un 25% de l’oferta de transport amb autobús. En concret, van assegurar que el 75% del servei habitual va circular amb normalitat durant les hores de la vaga. Els convocants denunciaven que els pressupostos d’autobusos de TMB del 2015 no mostren cap partida extraordinària per al personal del conveni col·lectiu.