Colau avisa ERC que el no al tramvia frena la nova Diagonal

El projecte que defensa el govern eliminaria el trànsit en dos trams de l'avinguda

Simulació de com quedaria l'encreuament de la Diagonal amb Sardenya i Aradó
Maria Ortega
15/03/2018
3 min

BarcelonaDesprés de la patacada política que el projecte del tramvia que defensa Ada Colau va viure dimecres -amb 22 regidors dels 41 del ple avançant que hi votaran en contra-, el govern va decidir augmentar ahir una mica més la pressió sobre ERC, que és el grup que podria fer decantar la balança a favor de l’enllaç. L’equip de Colau remarca que ja té preparat tot el projecte d’urbanització de la Diagonal, que aniria de bracet de la prolongació del Trambesòs des de les Glòries fins a Verdaguer, que és el tram que s’abordaria primer, i que comportaria un canvi “revolucionari” per a la ciutat. Sobretot perquè calculen que restaria uns 17.000 metres quadrats al trànsit per destinar-los a carrils bici, zones verdes i espais per al vianant. Per això, ahir els responsables del projecte van ensenyar imatges de com quedaria, per exemple, l’encreuament de l’avinguda amb els carrers Aragó i Sardenya, per on ara passen 15 carrils de trànsit. La reforma preveu que la Diagonal no tingui circulació privada en aquest tram però que es mantinguin, això sí, els carrils d’Aragó. “La feina està feta”, va insistir ahir Pere Macias, coordinador del projecte del tramvia, que va remarcar, però, que el canvi a la Diagonal inclou el tramvia sí o sí.

El projecte, entén el govern, és un tot: reforma i tramvia. La pressió a ERC, doncs, continua. El límit imposat per intentar que els republicans reconsiderin el seu no acaba en el ple de divendres que ve. I, de moment, res no fa pensar que hi pugui haver un canvi d’escenari. El republicà Jordi Coronas insistia ahir a demanar al govern que retiri aquest punt de l’ordre del dia del ple, perquè és una votació només “simbòlica”, i s’obria a seguir parlant del projecte per aconseguir que es presenti amb un conveni tancat amb l’Autoritat del Transport Metropolità que especifiqui quina inversió fa cada part i a qui beneficia.

Dos trams sense trànsit

El director de Model Urbà de la ciutat, Ton Salvadó, va focalitzar el canvi que es vol fer a la Diagonal a l’encreuament de l’avinguda amb els carrers Aragó i Sardenya, just on hi ha l’Escola Ramon Llull, que ara està clarament enfocat a la circulació de cotxes. Amb la reurbanització s’eliminaria per complet l’espai destinat al trànsit privat a la Diagonal a partir d’aquest punt. De fet, el projecte preveu dos trams de l’avinguda sense carrils de circulació, els que van des de Sardenya fins a Lepant, i un tercer tram, fins al carrer Padilla, on hi hauria un únic carril en sentit Besòs i limitat a 30 km/h. Seria, segons Salvadó, la “reparació d’un greuge històric” amb aquesta part de la ciutat.

La idea és ampliar les voreres del costat mar i deixar el tramvia al mig i un carril doble per a bicicletes al costat muntanya. De Lepant a Padilla hi hauria un únic carril al costat mar i, a partir d’aquí, el dibuix tornaria a canviar, ja que el tramvia es bifurcaria per mantenir el dibuix de la rambla central. En el que és pròpiament la plaça de les Glòries s’hi preveu fer un gran intercanviador, on coincidirien, a més del tramvia, línies de bus urbanes i interurbanes i, també, la parada de metro de la L1. El tram que va del carrer Girona al passeig de Sant Joan tindria una urbanització provisional mentre no s’abordés la segona fase.

“El dia 23 s’ha de ser conscient que també es voten aquests canvis”, va advertir Macias, que, per afegir pressió, va assegurar que fer qualsevol altra modificació seria mantenir el domini del vehicle privat.

ERC, però, manté ferma la seva oposició al projecte presentat per l’equip de govern, sobretot pel fet que no disposa d’un conveni tancat i d’obligat compliment. Els republicans s’estan reunint aquests dies amb entitats que defensen l’enllaç, com la mateixa Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona, per explicar-los el seu posicionament. Entenen que el que ha de fer el govern és retirar el punt de la votació del ple i seguir treballant.

stats