Cinc pistes per detectar si un programa electoral té en compte la infància
L'Unicef engega la campanya 'Mou Fitxa' per posar en relleu els drets i necessitats dels infants als programes electorals
BarcelonaEls nens i adolescents, el 20% de la població a Catalunya, no poden votar a les eleccions, però reben en primera persona l'impacte de les legislacions i són dels col·lectius més vulnerables davant de les situacions de pobresa, violència o explotació. És per això que Unicef Catalunya ha llançat la campanya Mou Fitxa, un recordatori als candidats (i als votants) perquè situïn els infants com a prioritat en aquestes eleccions. Els comicis municipals del maig, apunta la campanya, són una bona oportunitat perquè els ajuntaments són les administracions més pròximes a la comunitat i les que s'encarreguen, entre d'altres, de defensar els espais de convivència per als més petits.
Però com es pot detectar si una candidatura té els infants com a prioritat?
On són els nens?
És vital que es facin propostes adreçades als infants dins del programa, al mateix nivell d'altres polítiques que afecten altres sectors de la societat, com les polítiques de gènere i les persones grans. Per exemple, a l'índex del programa o en el resum executiu podrien ser espais on haurien d'aparèixer esmentats.
Quants recursos es comprometran per fer polítiques?
Quan les mesures estan plantejades per tenir una aplicació real, és habitual que s'esmenti el pressupost que es destinarà per dur a terme els objectius. Per això, un altre aspecte que indica el compromís de la candidatura amb la infància, segons Unicef, és el fet que es concreti la despesa.
Què diuen els infants?
Cal que els nens i nenes puguin entendre les propostes que es fan, a més d'assegurar que tinguin la possibilitat de participar directament en l'elaboració dels programes. La seva opinió es pot recollir de manera directa o a partir d'altres fonts com les organitzacions d'infància o les enquestes.
És tenen en compte els infants més vulnerables?
Les polítiques que garanteixin l’accés equitatiu i efectiu a una educació de qualitat per mitjà de beques i programes de suport, ha de ser clau per assegurar la igualtat d’oportunitats i la inclusió. Una de les maneres per garantir-ho és fomentar les activitats socioeducatives, culturals i d’oci que atenguin les necessitats d'infants en situació de pobresa, migrants o que tenen una discapacitat, per exemple.
Com apareixen esmentats els nens i nenes?
Poden ser presentats de manera explícita com a fills, filles, alumnat, usuaris, usuàries, menors d’edat, o fins i tot beneficiaris i beneficiàries. Però la infància també es pot veure reflectida a través de les polítiques que promogui una candidatura. Per exemple, voreres més amples, més arbres, més bancs, més bicicletes i menys cotxes són mesures que incideixen en la vida dels infants, recorda Unicef. També de manera indirecta en l'abordatge de polítiques contra la contaminació o el canvi climàtic que els menors pateixen especialment.