BarcelonaA partir de l’1 de gener de l’any vinent estarà prohibit que els ciclistes circulin per les voreres de Barcelona que tinguin menys de cinc metres d’amplada. A efectes pràctics, això implica que les bicicletes no podran anar per gairebé cap de les voreres de la ciutat, perquè n’hi ha molt poques que compleixin aquest requisit. El maig del 2015, sota el govern de Xavier Trias, l’Ajuntament va modificar l’ordenança de circulació de vianants i vehicles, però va fer una moratòria per permetre que els ciclistes poguessin circular per les voreres de més de 4,75 metres -sempre que tinguessin més de tres metres d’espai lliure-. Això suposava que les bicis podien anar per les voreres de l’Eixample i Sant Martí, les zones de Barcelona on més es concentren els ciclistes. El govern d’Ada Colau ha mantingut la moratòria tres anys més, però el 2019 deixarà d’aplicar-se perquè la xarxa de carrils bici ja és “suficient”.
La tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va valorar ahir que “fins ara la moratòria era necessària perquè la ciutat no disposava de prou infraestructura ciclista, però l’esforç dels últims anys permet fer un pas endavant”. Per tant, d’aquí quatre mesos la Guàrdia Urbana multarà els ciclistes que circulin per les voreres de menys de cinc metres. Les sancions poden anar des dels 100 fins als 500 euros, en funció del risc de circulació. De fet, teòricament la Guàrdia Urbana ja podia multar els ciclistes que anaven per les voreres de menys de 4,75 metres d’amplada, però Sanz va assegurar que abans de sancionar es farà una campanya informativa. Fins i tot es preveu que a les poques voreres de cinc metres o més de Barcelona -on les bicicletes podran continuar circulant- hi hagi una senyalització “molt visible” que permeti saber “de manera ràpida” que s’hi pot passar amb bici, va explicar la tinent d’alcalde.
Tot i això, amb el canvi d’any encara hi haurà altres excepcions en què els ciclistes podran anar per les voreres de la capital catalana. A part de les voreres de cinc metres o més -on les bicis podran circular si tenen més de tres metres d’espai lliure-, els ciclistes també podran anar pels carrils bici situats a les voreres a un màxim de 10 km/h i a les voreres de més de 4,75 metres -amb tres metres d’espai lliure- des de les 22 h fins a les 7 h. Pel que fa als menors de 12 anys que van en bicicleta acompanyats d’un adult, podran continuar circulant per les voreres de Barcelona.
Crítiques dels ciclistes
Sanz va remarcar que actualment la ciutat disposa de més de 200 quilòmetres de carril bici, mentre que al principi del mandat de Colau n’hi havia 116. També va afegir que la mitjana de circulació amb bici s’està aproximant als 200.000 desplaçaments diaris a Barcelona, la qual cosa significa que els últims tres anys han crescut un 15%. “És el mitjà de mobilitat sostenible que més ha augmentat”, va subratllar Sanz, que va considerar que ara la xarxa de carrils bici “està més ben connectada, és més segura i de més qualitat”. “El 90% de la població de la ciutat disposa d’un carril bici a menys de 300 metres de casa seva i això en facilita l’ús”, va apuntar. Però les entitats de ciclistes van criticar ahir l’anunci de l’Ajuntament de Barcelona perquè van assegurar que encara falta millorar la xarxa de carrils i van retreure que el consistori se centri en l’ús que fan les bicis de les voreres, però no en el que en fan les motos.
El secretari de Bicicleta Club de Catalunya, Adrià Arenas, va recordar que “sempre” han defensat que les voreres són per als vianants, però va afegir que la xarxa de carrils bici de la capital catalana “no està ben connectada”. “S’ha prioritzat fer molts carrils abans que fer-los de qualitat”, va valorar Arenas. En aquest sentit, va lamentar que “no s’estigui fent res per reduir el trànsit motoritzat ni rebaixar-ne la velocitat”. En la mateixa línia, un dels membres d’Amics de la Bici, Albert Garcia, va afirmar que els ciclistes van per la vorera “quan tenen por, perquè la calçada és insegura”. “Si no s’ha pacificat el trànsit al carrer i els cotxes circulen a 50 km/h, no es pot anar amb bici per la calçada”, va destacar Garcia, que va remarcar que tenir un carril a 300 metres de casa “és una bestiesa: potser s’hi pot anar caminant, però no circulant entre els vehicles”.
“És un tema de confiança. Si no tens carril bici i la calçada és perillosa, molts ciclistes acaben anant per la vorera”, va insistir Arenas. També va qüestionar: “Es prohibeix la circulació de bicicletes per les voreres, però ¿es parlarà dels patinets elèctrics i de les motos aparcades a les voreres?” Garcia va considerar que “potser no passa res perquè circuli una bici per una vorera prou ampla” i va retreure al consistori que no tingui cap previsió per treure totes les motos d’aquest espai. “Celebrem que cada vegada hi hagi més xarxa de carrils”, va reconèixer Arenas, però va afegir que “és una aposta a mitges” perquè, per exemple, s’han impulsat carrils bici bidireccionals -de dos sentits de circulació- per no fer-ne en altres carrers. “No hi ha manera de creuar Barcelona en bicicleta, perquè no hi ha cap carril complet”, va concloure Garcia.
Tretze carrils més
L’Ajuntament va anunciar ahir que en els pròxims mesos preveu fer tretze carrils més a Barcelona. Nou d’aquests carrils ja estan en obres o estan a punt de començar a fer-se, mentre que els altres quatre es començaran a construir després de l’estiu. Els carrils seran en diferents punts de la ciutat i connectaran, entre d’altres, amb l’avinguda Meridiana, la Gran Via de les Corts Catalanes, l’avinguda Diagonal i la ronda Sant Pere.
Una regulació per evitar que “es descontroli” l’ús que fan les empreses de lloguer de bicis dels aparcaments públics
Un altre debat relacionat amb les bicicletes a Barcelona ha sigut el de l’ús que fan les empreses de lloguer de bicis dels aparcaments públics que hi ha als carrers. El gerent de Mobilitat i Infraestructures de l’Ajuntament, Manuel Valdés, va explicar ahir que s’està analitzant aquesta situació. “S’està treballant per fer una regulació”, va avançar Valdés, que va reconèixer que “és un tema complex” perquè és difícil saber si les bicis de lloguer estan aparcades als ancoratges públics per les empreses o pels usuaris que les han llogat. “És un mitjà de transport positiu per a la mobilitat, però s’ha de regular perquè no es descontroli ni generi problemes associats”, va assegurar Valdés, que va afegir que d’aquí poc el consistori arribarà a una conclusió. La regulació serviria per a les bicis i les motos de lloguer.
Bicicleta Club de Catalunya i Amics de la Bici van demanar més aparcaments de bicicletes a la ciutat. Valdés va afirmar que els aparcaments “han continuat creixent” perquè, a mesura que s’han fet els carrils bici, s’han instal·lat més ancoratges.
L’ordenança que s’aplicarà a partir del 2019
- La Guàrdia Urbana multarà els ciclistes que vagin per les voreres que no siguin de cinc metres o més -en aquests casos, podran circular-hi si tenen més de tres metres d’espai lliure-. Les sancions podran anar des dels 100 fins als 500 euros, en funció del risc.
- Fins ara, la moratòria permetia que els ciclistes poguessin circular per les voreres de més de 4,75 metres -amb més de tres metres d’espai lliure-. A partir del gener només hi podran circular de 22.00 h a 7.00 h.
- Actualment, la mitjana de circulació amb bici s’està aproximant als 200.000 desplaçaments diaris a Barcelona, cosa que suposa que els últims tres anys han crescut un 15%. És el mitjà sostenible que més ha augmentat.