Sant Joan de Déu posa en marxa un centre de control per optimitzar la gestió i l'atenció dels pacients
Es tracta d'un sistema pioner a l'Estat
BarcelonaL’Hospital Sant Joan de Déu ha posat en marxa Còrtex, un centre de control que permet millorar la gestió i l’atenció als pacients. Com si es tractés de la torre de control d'un aeroport, el centre permet regular el flux de pacients i saber en tot moment què està passant a l'hospital en temps real: quants llits de l'UCI estan plens, quins quiròfans s'estan utilitzant o quins pacients han de ser traslladats a planta.
Es tracta d'un projecte pioner a tot l’Estat per optimitzar la gestió del centre i l'atenció als pacients, i és dels pocs que existeixen al món, segons expliquen des de l’hospital. El model està inspirat en el centre de comandament de l’Hospital Johns Hopkins dels Estats Units, i en altres hospitals que l’han incorporat després. De totes maneres, des de l’hospital asseguren que consta de conceptes innovadors, que no s'han vist enlloc.
Aquest centre representa un nou paradigma i un nou model de gestió per a l’hospital que, asseguren, els permet prendre decisions més eficients i acurades. Segons el centre, poder tenir tota la informació sobre el que passa a l'hospital en temps real és de gran utilitat en temps de pandèmia, però també per fer front a altres emergències sanitàries. Per fer funcionar el centre de control cal un treball multidisciplinari que agrupa professionals de la salut, però també de la informàtica, de l’enginyeria i de la ciència de dades.
Atenció no presencial i monitoratge
Còrtexconsta de tres branques. El command center s’encarrega, bàsicament, de la gestió, de saber on són els pacients. El contact center és aquella part de Còrtexque fa atenció no presencial a pacients i les seves famílies, és un centre de telefonia. També s’utilitza per fer atenció no presencial a altres hospitals, com per exemple la col·laboració amb l’Hospital de Berga per ajudar-los en aquelles urgències de cardiologia pediàtrica en què ho necessitin. La tercera part del programa és eCare, des d’on els pacients estan monitorats, de moment a l’hospital, però la intenció és que en pocs mesos aquest control pugui continuar quan el pacient estigui a casa.
El cap de cardiologia, el doctor Joan Sánchez de Toledo, explica que aquest control es pot fer sense cables, amb un aparell que fa que els pacients estiguin controlats “sense que se sentin controlats”. Aquesta mesura ha permès a pacients i familiars tenir més mobilitat per l’hospital, a més de reduir lleugerament l’estada a l’UCI dels pacients. Per això, malgrat que el projecte s’utilitza de moment per a pacients de cardiologia, “ha vingut per quedar-se”, segons Sánchez de Toledo, i la intenció és ampliar-lo a la resta d'especialitats.
Aquesta tecnologia, que van iniciar fa un any i que treballen per poder ampliar, està inclosa dins el projecte Hospital Líquid 4.0, que pretén, d'una banda, integrar totes les dades de salut dels pacients per poder analitzar-les a través de sistemes de big data i, de l'altra, canviar el model cap a una gestió proactiva i informada primant una atenció que agrupi múltiples canals.