CCOO: "El 75% de les agressions de l'Estat a treballadors ferroviaris passen a Catalunya"

Els sindicats es plantegen anar a la vaga si no milloren les mesures de seguretat per a revisors i treballadors de Rodalies

Dos trens de la R3 a Centelles / PERE TORDERA
Enric Borràs
25/08/2015
2 min

Barcelona"El 75% de totes les agressions de l'Estat a treballadors ferroviaris són a Catalunya, la situació és insuportable", assegura, contundent, Cristóbal Cobo, de la secció de CCOO a Renfe. L'ARA s'ha posat en contacte amb Renfe que, per ara, no ha confirmat ni desmentit la xifra. Aquest matí Cobo s'ha reunit amb els altres representants sindicals de Rodalies arran de l'agressió ahir a un revisor, a qui un passatger va arrencar el lòbul de l'orella d'una mossegada. Han acordat fer una assemblea de treballadors dijous i enviar una carta al conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, per reclamar una bateria de mesures de seguretat. Si no aconsegueixen cap resposta, planegen fer una vaga.

"Això és insostenible", diu Cobo, que afirma que els trens de Rodalies "el cap de setmana són el 'far west'", sobretot quan grups de joves tornen de passar una nit de festa en zones de discoteques, molts dels quals passen sense pagar. "Hi ha barra lliure", es queixa, i explica que, tal com passa a Madrid, Bilbao o València, a les línies de la rodalia de Barcelona hi hauria d'haver barreres a totes les estacions perquè només s'hi pugui entrar si es té el bitllet. A Catalunya és més fàcil que s'entri al tren sense pagar, explica, i això duu més problemes als revisors.

"Ja fa prou anys que es van transferir les Rodalies a la Generalitat, però encara no s'ha fet cap protocol d'actuació dels Mossos i les policies locals", es queixa el sindicalista, i afegeix que tenen molts problemes amb els Mossos d'Esquadra. "No volen venir per identificar algú que no ha pagat el bitllet", explica que, com que és una falta i no un delicte, no els fan cas. "Però després hi pot haver problemes i agressions com en aquest cas", manté que "alguna vegada haurien de venir" quan els avisen.

CCOO també es queixa que molts trens no tenen càmeres de vigilància com les que sí que hi ha a tots els vagons del metro de Barcelona. A més, explica que si fa uns quatre anys hi havia més de 150 revisors, ara són tan sols un centenar perquè les jubilacions no s'han anat cobrint. Ja no tenen prou personal per fer les "campanyes antifrau" en què una dotzena de revisors reclamaven el bitllet a tots els passatgers quan sortien d'una estació concreta.

stats