Catalunya tindrà el primer bus sense xòfer al setembre
Vuit municipis, com Sabadell, Terrassa, Igualada i Roses, opten a la prova pilot
BarcelonaNo caldrà esperar gaire més per veure el primer autobús sense conductor circulant per almenys vuit municipis catalans. D’aquí un mes i mig es posarà en marxa el primer vehicle de transport públic autònom. No serà un bus habitual, sinó un vehicle de dimensions més petites que podrà transportar un màxim de 12 persones –sis assegudes i sis dretes– i que no superarà els 18 quilòmetres per hora. “Els autobusos urbans de Sabadell i Terrassa circulen, de mitjana, a 13 quilòmetres per hora”, destaca el director general de l’Associació de Municipis per la Mobilitat i el Transport Urbà (AMTU), Joan Prat, que explica que l’estrena del bus sense xòfer a Catalunya serà una prova pilot que es farà entre el setembre i l’octubre; la idea és que cada setmana sigui a una ciutat diferent.
L’AMTU –amb el suport del Govern– ha impulsat aquesta prova que acolliran vuit municipis. Sabadell, Terrassa, Igualada i Roses són alguns dels que hi opten, encara que la llista definitiva no es coneixerà fins a finals de juliol. En aquesta prova pilot el recorregut de l’autobús sense conductor serà, com a màxim, de 500 metres, que es farà en un carrer amb la circulació restringida a la resta dels vehicles. “El codi de circulació no permet els vehicles autònoms i hem de demanar autorització als ajuntaments”, subratlla Prat, que afegeix que el bus “és segur”.
La carcassa del vehicle té sensors que visualitzen els 360 graus i que aturen l’autobús “automàticament” si es detecta algun element no previst a menys de 30 centímetres. De fet, apunta que diversos països europeus –com França, Suïssa, Regne Unit, Alemanya i Holanda– ja tenen alguna línia regular operada per un bus sense xòfer. A Espanya des de l’abril l’autobús autònom funciona al Parc Científic i Tecnològic de Guipúscoa.
Equip de supervisió
La prova pilot que es farà d’aquí unes setmanes tindrà un equip de dues persones que supervisarà el funcionament de l’autobús sense conductor. Una serà a l’interior del vehicle –amb la possibilitat d’assumir-ne la conducció– i l’altra gestionarà la cua de persones que esperin per pujar al vehicle. La prova serà gratuïta per als viatgers –els ajuntaments assumiran una part del cost de la iniciativa– i Prat explica que permetrà conèixer quina és la impressió dels ciutadans sobre el bus autònom.
El vehicle que s’utilitzarà és de l’empresa francesa Transdev –que forma part de Tram, l’operadora del tramvia de Barcelona– i, perquè pugui circular, abans caldrà que un equip tècnic enregistri el recorregut que farà a cada ciutat. El director general de l’AMTU pronostica que el vehicle autònom serà una realitat habitual a partir del 2020.