Catalunya inicia les proves de tercer de Primària amb famílies i comunitat educativa en contra

Associacions de pares i mares d'una trentena d'escoles catalanes han fet una crida al boicot

Alumnes de primària en un examen de català. A les proves de competències bàsiques d’ESO d’aquest any la nota de català ha baixat.
Efe
04/05/2015
2 min

BarcelonaLes escoles catalanes efectuaran entre aquest dilluns i el 15 de maig les proves de tercer de Primària que contempla la LOMCE i que ha motivat l'oposició de més de trenta Ampes i de la Federació d'Associacions de Mares i Pares de Catalunya.

A aquesta oposició s'han sumat el Marc Unitari de la Comunitat Educativa catalana (MUCE), integrat per associacions de pares d'alumnes, organitzacions d'estudiants, moviments de renovació pedagògica i sindicats de professors, i també la citada FaPaC.

El departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya no s'ha sumat a l'oposició a la prova, com ha fet la comunitat d'Astúries, i ha organitzat, a través del Consell Superior d'Avaluació del Sistema educatiu, aquesta avaluació.

Segons la pàgina web del Consell, aquesta pre-revàlida és "diagnòstica, té caràcter orientatiu i formatiu per als centres", de manera que "no determina l'expedient acadèmic individual de l'alumnat".

L'oposició a la prova de tercer de Primària s'està estenent i ja implica a més de trenta escoles catalanes, que formen part de la Xarxa d'Escoles Insubmises contra la LOMCE, una xifra que podria ser més elevada a l'hora d'iniciar-les, indiquen fonts de la Xarxa d'Escoles Insubmises.

El boicot el lideren les famílies i les associacions de mares i pares i que no es vol implicar als docents ni als centres, que tenen l'obligació de realitzar-la, segons s'especifica a la Llei Orgànica de Millora de la Qualitat Educativa (LOMCE).

A la llei es preveu la realització d'una avaluació de caràcter diagnòstic en tercer curs de l'Educació Primària, a tots els alumnes, que pretén comprovar "el grau de domini de les destreses, capacitats i habilitats en expressió i comprensió oral i escrita, càlcul i resolució de problemes", s'indica a la llei.

La Xarxa d'Escoles Insubmises parla d'oposició de famílies i Ampes de centres de Girona, Osona (Barcelona), Terres de l'Ebre (Tarragona) i de ciutats com Badalona i Barcelona, on les marees grogues, color símbol contra les retallades en educació a Catalunya, són molt actives.

Les fórmules que s'aconsellen des de la Xarxa per a boicotejar aquesta pre-revàlida són que els nens no assisteixin a classe, coordinar-se entre famílies per realitzar activitats alternatives fora de les escoles i fins i tot fer alguna acció simbòlica que denunciï aquesta avaluació, com una classe de música o plàstica al carrer.

Aquesta entitat també denúncia que les proves són "llarguíssimes" i que algunes escoles es plantegen realitzar-les en dos o quatre dies i fins i tot al llarg dels quinze dies previstos, entre el 4 i el 15 de maig, dates establertes pel Consell Superior d'Avaluació del Sistema Educatiu català, que depèn del departament d'Ensenyament.

Selecció prematura, sense programa ni partides pressupostàries, regressió pedagògica, involució, desconfiança cap als docents, educació reduccionista centrada en coneixements restringits i ineficàcia demostrada són alguns dels arguments esgrimits pels detractors de la prova a Catalunya

stats