"Carai, sí que hi ha cotxes, per ser un Dia Sense Cotxes!"
La iniciativa de l'Ajuntament evita el col·lapse habitual del carrer Gran de Gràcia però no aconsegueix una jornada sense trànsit
BarcelonaSet guàrdies urbans col·loquen les tanques i els cons que tallen el carrer Gran de Gràcia a partir de les onze del matí. És el Dia Sense Cotxes i aquest, amb 55 carrers més, han de quedar alliberats del trànsit. Bé, el carrer Gran tallen a mitges: poden continuar passant-hi autobusos, taxis, veïns que tinguin el pàrquing al carrer, bicicletes, vehicles municipals i fins i tot les furgonetes de vidres foscos que duen els clients de l'hotel de luxe Casa Fuster, als Jardinets. "Carai, sí que hi ha cotxes, per ser un dia sense cotxes!" comenta una dona gran a una companya amb qui passeja quan s'espera per creuar el carrer a l'alçada de la Travessera de Gràcia.
Al barri estan acostumats als talls dels eixos viaris principals: el carrer Gran es talla del tot -no com avui- una tarda de dissabte cada mes i la Travessera, cada setmana. Avui hi ha menys trànsit de l'habitual, sí, però això no vol dir que no n'hi hagi. "La Guàrdia Urbana m'ha aturat per dir-me que vagi en compte", diu Pere Alcarà, un patinador que es fa dir l'avi Pere. Es pensava que podria lluir l'habilitat que té amb els patins en línia i s'ha presentat a Gràcia amb un polo del Barça, uns pantalons amb les quatre barres en vertical, un timbre de bicicleta col·locat com un anell a la mà esquerra i, a la dreta, una banderola amb la senyera i un patí blanc sobre fons blau. "Dia Sense Cotxes? Però sí aquí hi passa de tot! Autobusos, taxis... Negoci per l'Ajuntament!", diu indignat, i quan se'n va, roda cridant: "vinga, va, que em mataran encara! El dia lliure de trànsit i em mataran!".
Un taxista, esperant omplir el vehicle de turistes davant de la Casa Fuster, contesta quan li pregunten sobre el Dia Sense Cotxes: "me n'acabo d'assabentar". Un altre company, més amunt, a la cruïlla amb una Travessera gairebé col·lapsada, diu que la iniciativa és una bona idea. "Sí que es nota bastant menys trànsit, s'hauria de promocionar i fer més", explica. Es diu Antoni Maria Costa i afegeix que a aquesta hora -passades les onze- normalment el carrer Gran de Gràcia sol estar col·lapsat o gairebé. Avui no és el cas, encara que hi ha trànsit es pot circular amb tranquil·litat, i per als que ho poden fer, com els taxistes, això és una bona notícia. De fet, hi ha tanta tranquil·litat que de tant en tant algun vianant baixa a l'asfalt i camina uns metres -pocs- fora de la vorera i que un ciclista s'atreveix a rodar una vintena de metres en contra direcció, fins que el semàfor de sota es posa verd i s'ha d'apartar a corre-cuita.
"Em sembla molt bé, aquesta iniciativa", diu Maricruz Faloniu, "que la gent s'acostumi a l'ús del transport públic, jo sóc madrilenya i sé què són els col·lapses". Explica que viu a Barcelona i està acostumada a anar a la feina a peu, però que agraeix fer-ho amb menys cotxes. Marcelo Ortega, que treballa de dependent en una botiga d'embotits 'gourmet' del carrer Gran amb el carrer del Cigne, es queixa dels problemes que els ha dut el Dia Sense Cotxe amb els proveïdors, tot i que la via no s'ha tallat fins a les onze per permetre la càrrega i descàrrega de productes. "Potser està molt bé pels vianants però per mi no és agradable", diu, i afegeix que els repartidors només treballen entre setmana i se'ls ha fet complicat combinar-ho tot. Eulàlia Abelló, que duu un centre d'estètica a la cantonada amb el carrer Ros de Olano, es queixa que clientes que treballen fora de la ciutat li han anul·lat l'hora convinguda. "No saben com arribar-hi, i si deixen el vehicle a casa i després agafen el transport públic arribaran quan ja hauré tancat", diu.
Cap al migdia el trànsit es calma i gairebé només circulen pel carrer Gran de Gràcia alguns taxis i els autobusos habituals. És l'hora de dinar i es nota. Als Jardinets de Gràcia, alguns passavolants s'entretenen mirant els tendals de la mínima fira de la mobilitat que s'hi ha instal·lat. Publicitat del Bicing, d'empreses de lloguer de motos elèctriques i de cotxes compartits, i d'un taller de reciclatge de bicicletes. Els que s'hi entretenen es poden comptar amb els dits de les mans.