Cap de setmana negre a les carreteres catalanes: 8 morts en 48 hores
Aquest dissabte i diumenge han perdut la vida més persones per accident de trànsit que en tot el mes de setembre en via interurbana
BarcelonaUn cap de setmana "molt dur". Així és com ha descrit la consellera d'Interior, Núria Parlon, aquest diumenge al matí, un dels caps de setmana més fatídics que s'han viscut a les carreteres de Catalunya en els últims mesos. En només 48 hores han mort fins a 8 persones en sis accidents de trànsit. La dada fatídica ha coincidit amb el dia en què se celebra el Dia Mundial en Record de les Víctimes de Trànsit. En l'acte que s'ha fet aquest matí a Barcelona, Parlon ha assegurat que darrere d'aquestes víctimes hi ha persones "que no compleixen amb les normes de trànsit" i ha assegurat que s'ha d'actuar "amb tot el pes de la llei".
Aquest matí els dos ocupants d'un cotxe han mort arran d'un doble accident amb dos camions implicats a l'AP-7, a l'altura de Vilablareix, al Gironès. Els fets han tingut lloc al voltant de les sis del matí. Inicialment, hi ha hagut una topada entre el turisme i un camió petit, i els dos vehicles s'han aturat al costat de l'autopista. Posteriorment, un tràiler de porcs ha envestit els dos vehicles accidentats i ha atropellat les dues víctimes, que estaven fora del cotxe. També aquest diumenge al matí un motorista ha mort en un accident a la N-260 a Llançà (Alt Empordà), després de sortir de la via per causes que encara s'investiguen.
Les tres víctimes mortals a les carreteres catalanes d'aquest diumenge se sumen a les cinc persones que van morir dissabte també a causa d'accidents de trànsit. Ahir dos joves van morir de matinada al sortir de la via amb el cotxe a Cambrils (Baix Camp) i en l'accident també van resultar ferides greus dues persones més. També de matinada, va morir un motorista al xocar amb el rètol d’una rotonda entre Calafell i Cunit, al Baix Penedès. Al matí, a la Jonquera (Alt Empordà) una dona va morir després de ser atropellada per un camió de gran tonatge. Finalment, a la nit, un motorista va patir una caiguda mortal al Montmell, al Baix Penedès.
Cap mort en tot el mes
Per entendre la magnitud d'aquest cap de setmana negre en termes de víctimes mortals d'accidents de trànsit, només cal fixar-se en les dades dels últims mesos que ofereix el Servei Català de Trànsit.
Tot i que aquest organisme només comptabilitza els sinistres que es registren en vies interurbanes i no els accidents que tenen lloc dintre dels carrers de pobles i ciutats, es pot observar com la xifra de persones que han mort aquest cap de setmana a la carretera és més elevada que la de les que van morir en vies interurbanes durant tots els mesos de febrer, abril o setembre. Una dada alarmant tenint en compte que, normalment, al mes de setembre el nombre de desplaçaments per carretera acostuma a ser més alt, ja que hi ha diverses operacions sortida i tornada de vacances.
Des de principi d'any, el mes de juny va ser el mes més negre amb fins a 18 morts a la xarxa viària interurbana catalana, seguit de l'octubre (16) i el maig (14). Fins a aquest cap de setmana, en tot el mes de novembre no s'havia hagut de lamentar cap mort per accident de trànsit interurbà a tot Catalunya, però els tres accidents mortals amb cinc víctimes –i tres víctimes més en vies urbanes– han trencat aquesta tendència positiva.
Ara bé, tot i la gravetat d'aquest cap de setmana fatídic, i tenint en compte que des del Servei Català de Trànsit insisteixen que l'única xifra positiva en morts per accident de trànsit és el zero, és cert que en el que portem de 2024 s'han registrat 14 víctimes mortals menys a la xarxa interurbana que fins al novembre de l'any passat i 43 menys que en el mateix període de l'any 2022.
Més mà dura
A l'acte amb motiu del Dia Mundial en Record de les Víctimes de Trànsit, la consellera d'interior ha reiterat que moltes vegades qui provoca els accidents de trànsit són persones que no compleixen les normes "i se salten el respecte a la vida dels altres consumint alcohol i drogues". Davant d'aquestes situacions, Parlon ha dit que un dels instruments de què disposa l'administració és actuar "amb la llei a la mà", però també ha remarcat la necessitat de fer tasques de prevenció. En aquest sentit, ha assegurat que li sembla una "bona acció" la voluntat del govern espanyol d'endurir la taxa màxima d'alcoholèmia permesa.
Per altra banda, des de la plataforma STOP Accidents han exigit un pacte d'estat per la seguretat viària i que es modifiquin les lleis "en benefici de la vida". Entre aquests canvis, han insistit en la necessitat d'eliminar la paraula imprudent del Codi Penal quan es tracta d'un homicidi a la carretera. En el mateix sentit, des de l'associació de prevenció d'accidents de trànsit PAT-APAT han lamentat que hi ha una tendència a "banalitzar el risc" i han fet una crida a interioritzar la responsabilitat que suposa conduir un vehicle.