COP26

Catalunya s'hi suma, Espanya no: 31 països i 11 automobilístiques es comprometen a deixar de vendre cotxes contaminants el 2035

Entre els firmants d'aquest acord de Glasgow no hi ha els Estats Units ni la Xina, Alemanya i França

BarcelonaUn total de 31 països i 11 grans companyies automobilístiques s'han compromès aquest dimecres, en el marc de la cimera climàtica COP26, a vendre només cotxes zero emissions a partir del 2035 (el 2040 en el cas dels països en vies de desenvolupament). El Regne Unit, els Països Baixos, el Canadà, Àustria i l'Índia són alguns dels signants, però hi falten grans productors automobilístics com els Estats Units, Alemanya, França i Espanya. Aquests últims tres, però, estan pendents de la negociació d'una proposta de la Comissió Europea que va exactament en el mateix sentit i que si prospera també instauraria la prohibició de vendre cotxes contaminants a tota la UE el 2035

Les companyies que s'han sumat al compromís de Glasgow són Ford, General Motors, Mercedes Benz, Volvo, Jaguar Land Rover i la xinesa BYD, que juntes sumen 17 milions de cotxes venuts el 2019, però hi destaquen les absències significatives de BMW, Toyota, VW i Stellantis. Dins dels 38 governs regionals i locals que també signen l'acord hi ha Catalunya i Barcelona.

Cargando
No hay anuncios

En total, els països i les empreses que signen avui l'acord representen el 16% de les vendes de cotxes mundials. Si s'hi acaba sumant la UE amb l'aprovació de la normativa que proposa Ursula von der Leyen, la prohibició s'ampliaria al 30% de les vendes globals de cotxes. Això voldria dir que un de cada tres cotxes que es vengués al món seria elèctric a partir del 2035.

Un avenç important, tot i que encara insuficient, per transformar un sector, el del transport, responsable d'una quarta part de les emissions de CO₂ globals, la majoria procedents de les carreteres. A més, eliminar el CO₂ que expulsen els vehicles significa també eliminar moltes altres emissions tòxiques per a la salut humana, com les partícules en suspensió PM o el NO₂. Però sense una intervenció reguladora dels governs, la tendència actual del mercat pronostica un creixement de la flota de vehicles que utilitzen combustibles fòssils en els propers anys. Per això, l'acord d'aquest dimecres és un pas en la bona direcció.

Cargando
No hay anuncios

En la cara negativa, els tres grans mercats automobilístics del món –la Xina, els Estats Units i el Japó– no han signat l'acord. Però en el cas dels dos primers, sí que ho han fet algunes de les seves principals empreses productores. Totes les companyies signants, de fet, representen un terç de les vendes de cotxes als Estats Units. Alhora, els negociadors britànics, que han impulsat l'acord, destaquen que la conversió d'Europa i el Canadà, dos dels principals destins d'exportació dels cotxes nord-americans, serà un incentiu per a la transformació també en aquell país.

Cargando
No hay anuncios

Governs locals i empreses propietàries de flotes

En canvi, sí que s'hi ha sumat l'Índia, que és el quart gran productor d'automòbils del món. La indústria d'aquest país s'ha compromès a produir un terç dels seus vehicles elèctrics a partir del 2030. A més de governs estatals i grans empreses, l'acord també està signat per 38 governs regionals i locals, entre els quals el català i el de Barcelona, i 27 propietaris de flotes de vehicles, com Astra Zeneca, Unilever i Ikea, per exemple.

Cargando
No hay anuncios

L'electrificació del transport és una de les mesures clau per poder retallar a la meitat les emissions de CO₂ en aquesta dècada, tal com demanen els científics de l'ONU. L'Agència Internacional d'Energia adverteix, de fet, que per evitar l'escalfament global de més d'1,5 ºC caldria una prohibició total, o gairebé total, de les vendes de vehicles de combustió a partir del 2035. Aquest acord de Glasgow va cap aquí, però encara ha de sumar al carro als altres dos terços del món.

Els vehicles elèctrics representen avui el 7,2% dels cotxes nous que es venen al món, amb dades del 2021. Una xifra minúscula però que ha crescut respecte del 4,3% del 2020 i el 2,8% del 2019. També varia la dada en funció de la zona geogràfica: a Europa ja són el 17% dels cotxes que es venen i a la Xina l'11%, però als Estats Units són encara només un 3% i al Japó encara pitjor, un 1%. Una prova que la feina que cal fer per pujar fins al 100% de vendes elèctriques el 2035 és complicada. Però urgent.